چرا بانکداری الکترونیکی

امروزه جهان به اندازه ای پیشرفت کرده است که تقریبا فناوری های روز و تولیدات ومحصولات وب تمام زندگی اشخاص را پر نموده است و با این سرعت در رشد اینترنت و فضای مجازی، هر کشوری نیز ساختار های پولی و مالی و ادارای خود را این سمت سوق خواهد داد.
امروزه بدون تردید فناوری اطلاعات وارتباطات اصلی ترین ساختار توسعه هرکشور است. میلیون‌ها وب سایت با تعداد فراوانی ازمحصولات، خدمات و اطلاعات منتظر خرید مشتریان از این وب سایت ها هستند. همه ادارات و سازمان ها نیز از بانکداری الکترونیک تاثیر می‌گیرند و تنها این نخواهد بود که بانکداری الکترونیکی خود بر آنها تاثیر بگذارد.
به جرات می‌توان گفت که یکی از الزامات اساسی رواج تجارت الکترونیکی در هر کشوری، وجود بستر اصلی مبادلات وجوه یعنی بانکداری الکترونیکی است.
بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی به شما این امکان را می دهد که مبالغ زیادی از وجوهات بانکی و اطلاعاتی خاص را به روش الکترونیکی در سایت بانک مورد نظر جابجا کنید.
در ابتدا از این روش فقط به صورت خیلی ابتدایی استفاده می شد به نحوی که تنها به عنوان واسطه ارائه اطلاعات برای سایت هایی که برای محصولات خود بازاریابی می کردند از آن استفاده می شد اما با پیشرفت روز افزون در این حوزه بانک ها هم حوزه کاری خود را گسترش دادند به نحوی که امروز پرداخت حساب ها، قبوض،چک ها،نقل و انتقال وجوه به کارت ها، ارسال تراز ها و گردش های مالی حسابها و.. به صورت الکترونیکی و در لحظه برای شخص ارسال می گردد. و این از طرفی برای خود شخص به صرفه است به این صورت که هزینه هایی اعم از صرف زمان برای رفت و آمد و ماندن در صف های طولانی برای شخص ازبین می رود و از طرفی هم برای بانک ها مورد پسند است چرا که صرف زمان زیاد جوابدهی و استخدام نیروی کار بیشتر از بین می رود و هم مصرف کاغذ و ملازمات ادارای بسیار پایین می آید.
امروزه بانکداری الکترونیکی بخش زیادی از صنعت و بازار را زیر پوشش دارد و بدون ایجاد و استفاده از این زیر ساخت مسلما چرخه اقتصادی کشور کامل نشده و یکی از قوی ترین بازوهای آن فلج و ناکارآمد خواهد شد.

بانکداری الکترونیکی به معنی به کار گیری ابزار و وسایلی از جمله اینترنت،شبکه های بی سیم،تلفن، تلفن همراه،خودپرداز ها در ارائه خدمات و محصولات بانکی می باشد که این خدمات و محصولات خود بخشی از تامین های مالی در سیستم پولی کشور می باشد.
برای مثال همراه بانک و اپلیکیشن های تحت اندروید و ios خود یک روش و محصول ارائه شده در زمینه خدمات بانکی برای تلفن های همراه می باشند.
بانکداری الکترونیکی از کجا شروع شد
درسال 1970 محققان دانشگاهی اینترنت را برای اشتراک اطلاعات توسعه دادند و تا سال1993 مردم به منظور گسترش دامنه مشتریان شان از آن استقبال کردند. این چنین بود که اینترنت در راستای بازاریابی و فروش محصولات مورد توجه قرار گرفت.
با توسعه روز افزون اینترنت و به کارگیری آن در مبادلات در سال 1994 سعی کردند از اینترنت به عنوان یک نظام تحویلداری برای محصولات و خدمات استفاده کنند. در بانکداری اینترنتی شعبه دار هزینه کمتری را متحمل می شد. تضمین امکان دسترسی به ابزارهای جهانی و تامین رفاه بیشتر برای مشتریان در دریافت خدمات و محصولات شبکه بانکی از دلایل اصلی گرایش نظام بانکداری به استفاده از شیوه الکترونیکی شد.

اینترنت برای بانک‌ها راهی به سوی فرصتهای جدید بود تا میدان دید و میدان مشتری مداریشان را توسعه دهند و از این طریق دامنه انتخاب را برای مشتریان خود برای استفاده از نظام بانکی گسترش دهند.
مزایای بانکداری الکترونیکی
1- دسترسی به حساب شخصی و بانک فارغ از مکان و زمان
درسیستم قدیمی شخص برای مراجعه به بانک همیشه محدودیت دسترسی داشت. به اینصورت که حتما باید در زمان کاری بانک که اغلب 8 ساعت در روز بود به بانک مراجعه می نمود و در ساعات خارج ازین یا در روزهای تعطیل دسترسی به حساب و امکان انجام عملیات بانکی وجود نداشت. ولی با ایجاد بانکداری الکترونیکی این محدودیت ها کاملا برداشته شد و شخص می تواند درهر زمان و مکان که بخواهد به حساب های خود دسترسی داشته باشد.
2- حذف موانع برای انجام عملیات بانکی نظیر افتتاح حساب یا درخواست وام
یکی از مشکلات در سیستم بانکی عملیات هایی نظیر افتتاح حساب یا درخواست وام در روزهای آخر ماه یا پایان سال بود که وقت و انرژی زیادی را هم از مشتریان هم کارکنان شعبات بانکی می گرفت اما امروزه مشتریان به راحتی میتوانند این عملیات را در لحظه انجام دهند.
3- پرداخت قبوض به آسانی
در گذشته شعباتی خاص قبوضی خاص را دریافت می کردند. به این شکل که بعضی شعبات فقط قبوض خدماتی آب و گاز و برق و تلفن را دریافت می کردند و بعضی سایر قبوض نظیر بیمه و جریمه. اما به کمک بانکداری الکترونیک امروزه انجام همه این پرداخت ها با استفاده از شناسه ی قبض و پرداخت زمانی بیش از چند دقیقه از شما نمیگیرد.

بانکداری الکترونیکی مزایای دیگری هم دارد که از آنها می توان به امکان خرید سهام از طریق سیستم الکترونیکی بانک، امکان دریافت یا حواله انواع چک، امکان دسترسی و نظارت بر حسابهای شخصی و امکان مبادلات پول و خدمات بین مشتریان اشاره کرد.

معایب بانکداری الکترونیکی
1- امنیت
امروز اشخاص می توانند با بدست آوردن رمزهای حساب اشخاص، وجوه آنها را به حساب های دیگری جابجا کنند و کل دارایی شخص به سرقت برود. در گذشته چون سیستم به صورت دستی و کاغذی بود فقط خود شخص و کارمند بانک به این مهم دسترسی داشتند اما امروز خیر. البته پیشرفت های چشمگیری در حوزه امنیت اطلاعات در وب و بخصوص بانکداری الکترونیکی صورت گرفته اما باز با وجود هکرها این امکان دور از انتظار نیست لذا باید به توصیه های امنیتی که مسئولین بانک ارائه می کنند جدا توجه کرد.
2- ناآشنایی قشر کثیری از اجتماع با فن آوری های روز
متاسفانه این موضوع به تنهایی عامل استفاده نکردن تعداد کثیری از اقشار از این خدمات می باشد که لازمه آن ایجاد بستر مناسب از طریق رسانه ها دیجیتالی و تلویزیون و حتی برگزاری دوره های آموزشی می باشد تا شخص ابتدا با نحوه کارکرد و مزایای بانکداری الکترونیکی آشنا و مسلط شود سپس وارد این فضا شده و از آن استفاده ای بهینه بنماید.
تیم تولید نرم افزار صندوق قرض الحسنه تحت وب گندم در شرکت سپهرگستر فرتاک پارس از این مهم چشم پوشی نکرده است و با بهره گیری از این خدمت در تلاش است که پرداخت در این صندوق قرض الحسنه تحت وب علاوه بر الکترونیکی بودن که امکان پرداخت اقساط، درخواست وام و… را به صورت کاملا اینترنتی به اعضا میدهد، از امنیت بالایی نیز برخوردار باشد. همچنین آموزش هایی در قالب PDF و ویدیو در اختیار کاربران عزیز قرار داده شده است تا با کمترین زحمت از خدمات ارائه شده بهره مند گردند.

و در کل ایران سهم بسیار کوچکی از بانکداری الکترونیکی را برعهده دارد که جا دارد با همایت از آستارتاپ ها حوزه مالی این سهم افزایش یابد

 

کاهش ۵۰ درصدی زمان مدیریت امور صندوق با نرم افزار قرض الحسنه گندم 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *