نمونه اساسنامه صندوق قرض الحسنه

دفترچه و خودکار و ماشین حساب و اساسنامه صندوق

نمونه اساسنامه صندوق قرض الحسنه به شما در تهیه و تنظیم یک اساسنامه قرض الحسنه خوب و همه جانبه کمک بسیاری می‌کند. هر صندوق قرض الحسنه‌ای در ابتدای راه اندازی صندوق باید اقدام به تهیه اساسنامه کامل و جامعی بکند که در آن منافع همه اعضا و از آن مهم‌تر اصول قرض الحسنه رعایت شود.

سنت نیکو قرض الحسنه از دیرباز در ایران رایج بوده و امروزه نیز در بسیاری از گروه های خانوادگی، سازمانی، دوستی، مساجد و…مورد توجه بسیاری از مدیران مالی قرار گرفته است. توجه داشته باشید یک صندوق قرض الحسنه تنها با اجرای آیین نامه صندوق هست که می‌تواند به کار خود ادامه دهد و مفید باشد.

منظور از اساسنامه صندوق قرض الحسنه چیست؟

با وجود مطالبی که در ابتدا گفتیم، اگر بخواهیم اساسنامه صندوق را در یک جمله بیان کنیم، به تعریف زیر می‌رسیم:

اساسنامه صندوق قرض الحسنه(اعم از خانوادگی، ادارات، دوستی، مساجد و….) سندی بنیادین است که در آن تعهدات، اصول، قوانین، وظایف اعضای صندوق و به طور کلی خط و مشی صندوق به طور کاملا شفاف و واضح بیان می‌شود تا صندوق بتواند با چهارچوبی مشخص و شفاف به اهداف خیرخواهانه خود برسد و از آن مهم‌تر اعتماد اعضا جلب شده و جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نماند.

صندوق-قرض-الحسنه

متن اساسنامه صندوق قرض الحسنه شامل چه بخش‌هایی است؟

حالا که فهمیدیم، اساسا اساسنامه چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟ نوبت این است که شما را با قسمتهای مختلف آن و نحوه تنظیم هر قسمت آشنا کنیم.

اساسنامه صندوق قرض الحسنه خانوادگی که لینک دانلود نمونه آن را برای شما عزیزان قرار داده‌ایم، دارای سه فصل مهم با عناوین زیر است:

  1. فصل اول کلیات: که شامل نام صندوق، اهداف و ماهیت صندوق مدت فعالیت صندوق است.
  2. فصل دوم اصول و شرایط اعضا و هیات مدیره صندوق: که شامل ماده ها و قوانین اعضا و نحوه فعالیت آنها و همچنین تعداد هیات مدیره صندوق را تعیین می‌کند. بنابراین نکات و قوانینی که در این فصل باید به آنها بپردازیم عبارتند از: شرایط عضویت، حقوق و تعهدات اعضا، تعیین هیئت مدیره صندوق و شرایط و ضوابط آنها، حق رای در مجامع عمومی اعضا
  3. فصل سوم قوانین و مقررات مربوط به صندوق: در این فصل قوانین مربوط به سقف وامها، تعداد اقساط، میزان مبلغ پس انداز(یا همان سپرده ثابت) و زمان واریز مبلغ سپرده تعیین می‌شود. همچنین در این فصل ارکان صندوق که متشکل از هیات مدیره، مدیرعامل و اعضا هستند مشخص شده و وظایف هریک بیان می‌شود.
  4. فصل چهارم هم راجع به شرایط انحلال صندوق و اقدامات لازم در این باره صحبت می‌شود.
  5. فصل پنجم هم به سایر مقررات و موارد پیش بینی نشده اختصاص داده شده است.

برای شروع نوشتن اساسنامه قرض الحسنه، نمونه اساسنامه‌ای که در قالب فایل word تهیه شده است را دانلود و بررسی کنید. این نسخه قابل استفاده برای انواع صندوق های خانوادگی یا شرکتی است ، اعضای هیت مدیره پس از مطالعه نظرات خود را در مورد بند به بند اساسنامه اعلام می‌کنند.مقررات و بندهای درج شده در این نمونه اساسنامه صرفا جهت نمونه است و شما می‌توانید بر اساس نیاز و شرایط کاری که دارید آن را تغییر دهید

دانلود نمونه اساسنامه صندوق قرض الحسنه

حال با وجود این اساسنامه سوالی که پیش میاد این است که برای راه اندازی صندوق قرض الحسنه از کجا باید شروع کنیم؟

تاسیس صندوق قرض الحسنه را از کجا شروع کنیم؟

برای تاسیس صندوق قرض الحسنه، گام نخست نوشتن اساسنامه ای از صندوق است که چارچوب و اساس صندوق را بنا می‌کند و قدم بعدی تصمیمی است که مدیر صندوق برای تاسیس آن خواهد گرفت و تشکیل اعضایی که با نیت قرض الحسنه پس انداز خود را در اختیار صندوق قرار میدهند.

اصولا قانون گذاری و تعریف رویه ها در هنگام تاسیس صندوق و تعیین مقررات صندوق های قرض الحسنه اهمیت زیادی دارد و در نهایت موجب افزایش قدمت صندوق های قرض الحسنه خواهد شد.

معرفی نرم افزار مدیریت صندوق قرض الحسنه

صندوق های قرض الحسنه از بدو تاسیس نیاز به ثبت اطلاعات اعضا را دارند و اجرای این کار به صورت دستی امروزه کار زمانبری و پرمشغله ای است از این رو میتوانید نرم افزار صندوق قرض الحسنه خود را با نرم افزار گندم مدیریت کنید. کافی است جهت دریافت نسخه آزمایشی رایگان فرم مورد نظر را که در این لینک درج شده است را پر کنید. تا نسخه جدید آن را برای شما معرفی کنیم.

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید در گام های بعدی برای پیشبرد بهتر کارها و اطلاع رسانی به اعضا انجام دهید این است که اقدام به طراحی سایتی اختصاصی برای صندوق قرض الحسنه کنید. در این صورت اطلاع رسانی ها و خبرهای صندوق به راحتی به همه اعضا می‌رسد و البته مزایای بسیار دیگری هم دارد که از حوصله این محتوا خارج است. بنابراین راه‌ها و امکانات بسیاری برای تاسیس یک صندوق قرض الحسنه خوب وجود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با تیم حرفه ای گندم در ارتباط باشید

کارشناسان ما در تیم پشتیبانی گندم آماده‌ی پاسخ‌گویی به سوالات شما عزیزان هستند