هزینه های صندوق قرض الحسنه چه هستند ؟

صندوق های قرض الحسنه خانوداگی نوعی فعالیت اقتصادی در قالب گروه کوچکی از افراد است که غالبا از اعضا خانواده یا فامیل یا دوستان و همکاران تشکیل میشود. صندوق ها به سادگی قابل مدیریت و تاسیس هستند و نیاز به سازوکاری برای مدیریت مالی دارند اگر موضوع مدیریت مالی به خود انجام شود مدیر صندوق می تواند به تعداد افراد اضافه کند و سرمایه صندوق را افزایش دهد. اما بد نیست بدانیم که یک صندوق قرض الحسنه متوسط چه هزینه هایی دارد چون با صرف نظر کردن از هزینه های صندوق های کوچک صندوق های متوسط مانند هر نوع خدماتی نیاز به انواع هزینه ها هستند که ما در این صفحه به آنها خواهیم پرداخت.

مهم ترین هزینه های صندوق قرض الحسنه 

-هزینه های تشکیل جلسات

– هزینه های خرید ملزومات اداری

– هزینه خرید نرم افزار

– هزینه پشتیبانی نرم افزار

– هزینه مدیر صندوق

موارد فوق موارد مهمی از یک صندوق است که با در نظر گرفتن کارمزدی که از دریافت وام ها حاصل میشود میتواند قابل تامین باشد. البته باید در نظر داشت که صندوق ها برای کسب در آمد تاسیس نمیشوند و مدیر صندوق هم این کار را صرفا به جهت کار مثبتی که در قبال اعضا دارد انجام خواهد داد اما به دلیل ایکنه کارهای مدیریتی که لازم است انجام شود نیاز به صرف انرژی و زمان است و صرفا توسط مدیر انجام میشود بد نیست که مدیر صندوق هم بخشی از درامد صندوق را به عنوان درست مزد بدست آورد.

اصولا استفاده از نرم افزارها در طول حیات فعالیت صندوق بسیار مهم است و بدون نرم افزار نمیتوان سیستم را مدیریت کرد چرا که با بهم خوردن حساب ها زمانی بسیار زیادی را جهت اصلاح آنها خواهد داشت، از طرفی با تحویل گزارشات متعددی از گردش حساب ها و موجودی ها و حتی سرمایه گذاری های که از بودجه صندوق صورت گرفته را میتواند مدیریت کند. 

نرم افزار قرض الحسنه گندم به عنوان اولین و قوی ترین و کامل ترین نرم افزار تحت وب قرض الحسنه در ایران است میتواند همه فرایندهای داخلی صندوق را مدیریت کند و با دادن دسترسی به هر یک از اعضا به صورت  24 ساعته صورت حساب های متعلق به خود را بررسی و مشاهد کنند. از طرفی تلاش بر حذف هزینه های مصرفی و کاغذی است که این خود میتواند صرفه جویی چشم گیری را در خواهد داشت.

چگونه میتوان هزین های صندوق قرض الحسنه را کاهش داد

با رعایت یک سری موارد ساده هزینه های صندوق قابل کاهش است مانند استفاده از نرم افزار، حذف هزینه های مصرف کاغذ، حذف جلسات و تجمیع آنها به جلسات در قالب فصلی یا سالانه 

استفاده از نرم افزار به جای روش های سنتی

نرم افزارها میتوانند هزینه های نیروی انسانی را کاهش دهند و سبب بهینه سازی کارها شوند. در صورتی که صندوق شما بزرگ است ممکن است چندین نفر به منظور مدیریت آن وقت و تلاش روزانه داشته باشند اما با استفاده از نرم افزار گندم میتواند فعالیت های روزانه به فعالیت های هنفگی و ماهاینه کاهش پیدا کند.

صرفه جویی در مصرف کاغذ

استفاده از موبایل و تبلت از دیگر مزیت های این نرم افزار کاربردی و حسابداری است این برنامه تحت وب به صورت یک وبسایت قابل استفاده بوده و میتواند حتی با موبایل برای مدیر و اعضا مورد استفاده قرار بگیرد. هزینه هایی نگهداری و بکاپ گیری اطلاعات در رایانه ای شخصی به ظاهر با خرید رایانه حل میشود اما واقعا در صورت بروز آسیب و از بین رفتن دیتا همه چیز از بین خواهد رفت. اما در نرم افزار گندم به صورت روزانه از اطلاعات بکاپ و نسخه پشتیبان تهیه میشود و تا 30 روز نیز نگهداری میشود همین باعث اطمینان از حفظ اطلاعات صندوق شما خواهد شد . این نرم افزار از همه نتایج جستجو خود اکسل تهیه میکند و با نگهداری اطلاعات در قالب اکسل میتواند در پرینت اطلاعات صرفه جویی نماید. 

انواع درآمدهای صندوق های قرض الحسنه

از طرفی می توانیم درآمدهای صندوق را به چهار دسته تقسم کرد که این هزینه را میتوان به توسعه و گسترش صندوق تخصیص داد.

– کارمزد وام ها

در واقع محل تامین مالی هزینه های صندوق میتواند نرخ کم کارمزد تا 4 درصد از وام باشد. صندق ها بر اساس دو الگوی کلی سود وام را دریافت میکنند روش اول دریافت قبل از اعطا و روش دوم سرشکن روی اقساط که هر دو مورد توسط نرم افزار قرض الحسنه گندم قابل انجام است.

– سود بانکی

پول تجمیع شده اعضا در حساب بانکی صندوق قرار میگیرد و طبق درصدی که بانک ها به عنوان سود در نظر میگیرند میتوانند شامل سود بانکی شوند. این سود هم نوعی از درآمدهای صندوق ها می باشد.

– سود سرمایه گذاری 

صرف نظر از سود بانکی صندوقها میتوانند به صورت خرید سهام و یا مشارکت در خرید املاک و… مبلغ موجودی بانک صندوق را وارد بازارهای مالی کنند و سود حاصل از آن را دریافت کنند.

– کمک به صندوق توسط اعضا

این روش معمولا توسط افرادی انجام میشود که تصمیم دارند مبلغی را به عنوان کمک به صندوق وارد کنند و توقعی از بابت عودت آن ندارند.

معمولا درآمد صندوق های قرض الحسمه شامل موارد فوق است البته میزان درآمد بستگی به میزان سرمایه در گردش صندوق دارد که در صندوق های بزرگ به شکل چشم گیری افزایش پیدا میکند. باید توجه داشت برخی از صندوق ها چون به نیت غیر درآمدی به آن دارند درصدی از سود سالانه را صرف امور خیریه و وام بالاعوض میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *