راهنمای کامل قرض الحسنه اطلاعات مهم و مفید

قرض الحسنه یکی از مفاهیمی است که از دیرباز تا به امروز در جوامع مختلف در اسلام و ایران وجود داشته و برخی از افراد و سازمان‌ها از آن بهره می‌برند. اما چگونه میتوان را قرض الحسنه تشکیل داد و آن را سالیان سال اداره کرد.؟ ما در این مقاله شما را قبل از تاسیس و تا شروع به کار صندوق راهنمایی میکنیم. لطفا تا پایان این مقاله همراه ما باشید و در انتها دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

اعضا کلیدی صندوق چگونه تشکیل میشوند؟

در آغاز تعدادی از افراد که شامل دوستان، اقوام یا همکاران است تصمیم داند که صندوق قرض الحسنه جدیدی را ایجاد یا تاسیس کنند، این افراد بعدها به هیت امنا صندوق نامگذاری میشوند. اعضا هیت امنا صندوق متشکل از افرادی با تجربه و کاردان هستند که میتوانند در عین جال اینکه صادق هستند نسبت به توسعه و پیشرفت صندوق تلاش میکنند.اعضای هیت امنا برای صندوق باید یک اساسنامه تشکیل دهند که به آن اساس نامه صندوق قرض الحسنه میگویند با تصویب اساسنامه بین هیت امنا فعالیت صندوق به صورت رسمی آغاز میگردد.

چرا باید صندوق قرض الحسنه را تشکیل داد ؟

همان طور که مشخص است دریافت تسهیلات از بانک ها نیاز به طی کردن هفت خان رستم است؛ و همچنین درصد های سود بالایی که موسسات و بانک ها دارند حتی با اعلام 2 درصدی هم که بانک ها دارند عملا بالای 10 درصد است. در هر حال صندوق های فامیلی یا خانوادگی یکی از دیگر از مراکز مالی کوچک هستند که به سادگی تشکیل میشوند حتی نیاز به دریافت مجوز از جایی را هم ندارند و صرفا به دلیل اعتمادسازی و خواسته اعضا تشکیل شده است؛ هدف هم جمع آوری وجوه پس انداز اعضا و انتقال آن به یکی از اعضا بر اساس قرعه کشی یا تصمیم هیت امنا در قالب وام با کارمزد بسیار پایین است.

– حذف پیچیدگی ها اداری و تضامین غیرقابل تامین

– حذف سودهای سنگین بانکی نهایتا 2 درصد در صندوق های خانگی

– سهولت در دریافت وام

– امکان برنامه ریزی و دریافت به موقع وام

موارد فوق از مهم ترین مزیت های دریافت وام از صندوق های خانوادگی است که میتواند به نسبت بانک ها بسیار ساده تر و سریع تر باشد.قطعا با بررسی دقیق میتوان نتیجه گرفت که تشکیل و اداره صندوق به رغم به ظاهر دردسرهایی که برای برخی از مدیر دارد اما بسیار کار خدا پسندانه ای است که در اقصی نقاط ایران در حال ترویج و فعالیت است.

ابزارها و حساب و کتاب صندوق

در ابتدا مدیر صندوق با تهیه دفترچه های پس انداز و تحویل یک دفترچه به هر عضو کلیه دریافتی ها و مجموع پس انداز و وام ها پرداختی های به اعضا را ثبت میکند؛ این روش ثبت و درج در دفترچه پس انداز را حتی صندوق های با سابقه و قدیمی همچنان استفاده میکنند که با امروزی شدن روش ها استفاده از نرم افزار صندوق قرض الحسنه بسیار مفید بوده مفید بوده که در نتیجه میتواند نسبت به روش های سنتی بسیار مفید و کارآمد تر باشد. به طور مثال یکی از مشکلاتی که مدیران دارند نحوه محاسباتی است که باید به درستی انجام شود. مثلا پس انداز اعضا را در یک بانک واریز کرد و بخشی از آن را به یک نفر وام داد.. یک رویه بسیار ساده است که نیاز به نوشتن دفترچه ها اعضا و دفتر وام به صورت دستی است اما با کمک نرم افزار کارها با وارد شدن به منو دریافت وجه و اعطا وام انجام میگیرد. ضمنا گزارشات متنوعی که باید بدست آورد را هم میتوان از نرم افزارها دریافت کرد خیلی ساده.

– تا امروز چقدر به صندوق پول واریز شده

– اعضا صندوق چه میزان پس انداز دارند

– مجموع وام های وصول نشده چقدر است

– چه افرادی بدهی وام دارند و پس انداز ماهیانه را واریز نکرده اند

و دهها مورد دیگر که بدون داشتن یک نرم افزار نمیتوان به خوبی مدیریت دقیق و کاملی را برای انواع صندوق ها از کوچک تا بزرگ به همراه داشت.

مزایای صندوق های قرض الحسنه

در هر صورت قرض الحسنه خانوادگی مزایایی خوبی دارد مانند مثل عدم وجود بهره یا سود بانکی، رعایت اصول اخلاقی و همکاری، ایجاد رابطه اجتماعی بین اعضا، کاهش فقر و ارتقای شرایط زندگی است. از این رو قرض الحسنه به عنوان یک وسیله موثر در مبارزه با فقر و کمک به توسعه اجتماعی مطرح است که بیش از 10 هزار صندوق قرض الحسنه خانوادگی در ایران در حال فعالیت هستند.

شکل گیری صندوق بر پایه اساسنامه ها صندوق های قرض الحسنه در هر اندازه ای به منظور شکل گیری نیازمند داشتن یک اساسنامه است که قوانین و ساختار اداره صندوق را تعیین میکند، اساسنامه ها به شکل های متفاوتی در دسترس می باشد که یکی نمونه رایگان جهت دانلود را از این صفحه دانلود کنید.

قرض الحسنه: بهبود وضعیت مالی شخصی و جامعه

قرض الحسنه یک راهکار مالی مبتنی بر همدلی است که به شخصی که نیازمند کمک مالی است، این امکان را می‌دهد تا از یک مبلغ مشخص و با شرایط تعیین شده قرض بگیرد و در آینده بازپرداخت کند. این نوع قرض‌ها معمولاً بدون بهره به شخص قرض‌گیر اعطا می‌شود و به عنوان یک عمل خیریه تلقی می‌شود. با ارائه قرض الحسنه، امکان حل مشکلات مالی و بهبود وضعیت مالی شخصی و جامعه وجود دارد. در حال حاضر در بسیاری از سازمان ها و شرکت ها صندوق های قرض الحسنه شکل گرفته که بخشی از حقوق ماهیانه را به صورت سپرده دریافت میکنند و ماهیانه به تعدادی از اعضای سازمان وام را پرداخت میکند این خدمات موجب حل بخشی از چالش های مالی اعضا سازمان خواهد شد.

تشکیل انگیزه برای کسب دانش و مهارت

یکی از مزایای قرض الحسنه این است که به شخص قرض‌گیر انگیزه‌ای می‌دهد تا برای بهبود وضعیت مالی خود تلاش کند. با دریافت این قرض، فرد می‌تواند از آن برای کسب دانش و مهارت استفاده کند و با ارتقاع قدرت‌های خود، به بهترین شکل ممکن از زمان و منابع مالی خود بهره‌برداری کند و در آینده به اندازه کافی توانمند شود که قرض را پس بدهد. در بسیاری از موارد کارآفرینان برای شروع فعالیت بیزینسی خود از وام ها استفاده میکنند وام ها انگیزه کارآفرین را بالا میبرد و میتواند توسعه اقتصادی داشته باشد.

ترویج فرهنگ پیشرفت مالی

قرض الحسنه نه تنها به افراد کمک می‌کند که نیازهای مالی خود را رفع کنند، بلکه فرهنگ پیشرفت مالی را در جامعه ترویج می‌دهد. با ارائه این قرض‌ها، متقاضیان می‌توانند برای بهبود وضعیت خود و خانواده‌شان، برنامه‌ریزی کنند و به جای اینکه برای تامین نیازهای روزمره خود تلاش کنند، فرصت بیشتری را برای پیشرفت و رشد فردی و اجتماعی خود داشته باشند. البته صندوق های قرض الحسنه خانوادگی همین هدف را دنبال میکنند آنها از طرف اعضای چند خانواده تشکیل میشد و با این کار پسندیده دیگران را در حل مشکلات مالیشان یاری میکنند.  این نوع وام می‌تواند برای تامین نیازهای اساسی مانند مسکن، تحصیل فرزندان، درمان، راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک و غیره استفاده شود.

افزایش قدرت اقتصادی جامعه

با ارائه قرض الحسنه و بهبود وضعیت مالی شخصی و جامعه، قدرت اقتصادی جامعه نیز افزایش می‌یابد. زیرا با این روش مالی، افراد می‌توانند آثاری مثبت اقتصادی را به وجود آورند. با افزایش میزان درآمد و کاهش وابستگی به کمک‌ دولت هم خواهند رفت از طرفی اگر مبالغ وام قرض الحسنه بالا باشد میتواند تاثیر بالایی را برای پیشرفت اقتصادی جامعه ایجاد کند.

مدیریت صندوق قرض الحسنه با بهترین نرم افزار قرض الحسنه

مدیریت قرض الحسنه بخش دیگری از قرض الحسنه است که نمیتوان به سادگی از آن گذشت، انتخاب بهترین نرم افزار قرض الحسنه خانوادگی یا غیر خانوادگی میتواند بسیار مهم باشد و امر توسعه و کنترل حساب و کتاب را سهل و آسان گرداند از این رو نرم افزار قرض الحنسه گندم راهکار تحت وب و موبایلی قابل اعتماد و اصولی ساخته که میتواند بهترین انتخاب شما برای خرید نرم افزار کاربردی و مفید قرض الحسنه باشد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *