انواع روش های پرداخت الکترونیکی چیست؟

پرداخت الکترونیکی یا خرید اینترنتی روشی است که طی سالهای اخیر هر سال رو به رشد بوده اما اخیرا بانک مرکزی محدودیت هایی برای استفاده از این روش پرداخت در نظر گرفته که باعث کنترل پول شویی میشود و از طرفی از طریق تراکنش های درگاه های پرداخت مالیات دریافت میکند دقیقا مانند دستگاهای پوز فروشگاهی، ما در این صفحه به انواع روش های پرداخت آنلاین خواهیم پرداخت و کاربرد آن در نرم افزار قرض الحسنه را بیشتر توضیح میدهیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید و سوالات خود را از ما بپرسید.

پرداخت الکترونیک چیست؟

پرداخت های الکترونیکی زمانی انجام می شود که مشتری به جای مبادله پول نقد یا چک کاغذی، برای خرید یک محصول یا دریافت خدمات به صورت الکترونیکی پرداخت را انجام می هد. پرداخت های الکترونیکی مخصوصاً در بین کسب وکارهای کوچک و فروشگاه های اینترنتی که نیاز به تراکنش های آنلاین دارند و مشتریان آنها حتما باید پرداخت خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند، رایج است. با این حال، باقی مشاغل نیز از پرداخت های الکترونیکی به صورت حضوری از طریق پرداخت نقدی با کارت یا از طریق درگاه پرداخت استفاده می کنند. سیستم پرداخت الکترونیکی روشی برای انجام تراکنش یا پرداخت هزینه کالا و خدمات از طریق رسانه الکترونیکی بدون استفاده از چک یا پول نقد است. به آن سیستم پرداخت الکترونیکی یا سیستم پرداخت آنلاین نیز می گویند. امروزه پرداخت با کمک ارزهای دیجیتال هم نوعی پرداخت الکترونیکی است که ما در این خصوص هم قبلا مقالاتی را منتشر کرده ایم که نسل جدیدی از روش های نقل و انتقال پول بدون محدودیت در سراسر جهان است.

دلیل اهمیت پرداخت الکترونیکی چیست و چرا باید کسب و کارها و سیستم های مالی بر اساس پرداخت های الکترونیکی کار کنند؟

سیستم پرداخت الکترونیکی در دهه های گذشته به دلیل گسترش روزافزون بانکداری و خرید مبتنی بر اینترنت به طور فزاینده ای رشد کرده است. همانطور که جهان با توسعه فناوری پیشرفت روز افزون دارد، می توانیم شاهد ظهور سیستم های پرداخت الکترونیکی جدید و دستگاه های پردازش پرداخت باشیم. با افزایش، بهبود و ارائه تراکنش های پرداخت آنلاین امن تر، درصد تراکنش های چک و نقد کاهش می یابد. با ظهور فروشگاه های اینترنتی و نرم افزارهای تحت وب، پرداخت الکترونیک به یکی از الزامات این پلتفرم ها تبدیل شد. به عنوان مثال امکان استفاده از پرداخت الکترونیک در نرم افزار صندوق قرض الحسنه، سبب افزایش کارایی نرم افزار و همچنین افزایش میزان رضایت کاربران آن شده است؛ اتفاقی که در نرم افزار صندوق قرض الحسنه تحت وب گندم افتاده است.پرداخت های الکترونیکی اساساً تراکنش های پولی بین دو طرف هستند. عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است تصمیم کسب و کار را برای استفاده یا پذیرش انواع پرداخت الکترونیکی مشخص کند. پرداخت های الکترونیکی یا پرداخت های آنلاین، مزایای متعددی از جمله صرفه جویی در هزینه و زمان را به کاربران ارائه می دهند.

انواع-روش های-پرداخت -الکترونیکی

روش های پرداخت الکترونیکی

یکی از محبوب ‌ترین روش ‌های پرداخت آنلاین، کارت‌ های اعتباری و نقدی هستند. علاوه بر آنها، روش های پرداخت جایگزین نیز وجود دارد، مانند حواله های بانکی، کیف پول های الکترونیکی، کارت های هوشمند یا کیف پول بیت کوین (همانطور که حتما می دانید امروزه بیت کوین محبوب ترین ارز دیجیتال است)

روش‌های پرداخت الکترونیکی را می‌توان به دو بخش، سیستم‌های پرداخت اعتباری و سیستم‌های پرداخت نقدی طبقه ‌بندی کرد:

1. سیستم پرداخت اعتباری

کارت اعتباری: شکلی از سیستم پرداخت الکترونیکی که مستلزم استفاده از کارت صادر شده توسط یک بانک یا موسسه مالی برای دارنده کارت در جهت پرداخت آنلاین یا از طریق یک دستگاه الکترونیکی بدون استفاده از پول نقد است. با این حال، یکی از محبوب ترین روش های پرداخت الکترونیکی، پرداخت با کارت اعتباری و نقدی است. این نوع کارت ها بر اساس رمز دوم و کد CCV2 و تاریخ انقضا قابل استفاده در سایت های متصل به شبکه شتاب هستند.

کیف پول الکترونیکی: شکلی از حساب پیش پرداخت که داده های مالی کاربر، مانند اطلاعات کارت بدهی و اعتباری را ذخیره می کند تا تراکنش آنلاین را آسان تر کند. این روش میتواند به صورت درون برنامه های در سایت ها و یا اپلیکیشن ها باشد. کارکرد این نوع پرداخت به این صورت بوده که مشتری به ازای مبلغ مورد نظر کیف پول خود را شارژ میکند و سپس در آینده میتواند به جای پرداخت از حساب بانکی و کارت بانکی خود از اعتبار کیف پول استفاده کند. در این روش مزیت هایی وجود دارد از جمله اینکه مدیر سیستم میتواند بر اساس ضمانت ها و یا مطالباتی که مشتری دارد حساب کاربری او را برای خرید های بعدی شارژ کند و هیچ ارتباطی با شبکه بانکی و.. ندارد.

پرداخت‌های کارت نقدی و اعتباری رایج ‌ترین روش‌های پرداخت الکترونیکی هستند. کارت های نقدی 28 درصد از کل پرداخت ها و کارت های اعتباری 23 درصد از کل پرداخت ها را تشکیل می دهند. برای این پرداخت ها، جزئیات پرداخت به صورت دستی در طی فرآیند پرداخت وارد می شود، یا کارت فیزیکی در سیستم نقطه فروش (POS) پردازش می شود. معمولاً هزینه ای برای پردازش با کارت بدهی یا اعتباری وجود دارد که صاحب کسب و کار باید آن را بپردازد. کارمزدها از هر تراکنش به تراکنش دیگر متغیر است. با این حال، پرداخت‌ های کارت اعتباری و نقدی معمولاً سریع‌ تر از سایر روش‌ های پرداخت الکترونیکی از حساب بانکی شما انجام می ‌شود.

2. سیستم پرداخت نقدی

بدهی مستقیم: تراکنش مالی که در آن صاحب حساب به بانک دستور می دهد تا مقدار مشخصی پول را از حساب خود به صورت الکترونیکی برای خرید کالا یا خدمات پرداخت کند.

چک الکترونیکی: نسخه دیجیتال چک کاغذی قدیمی. این انتقال الکترونیکی پول از یک حساب بانکی، معمولاً حساب جاری، بدون استفاده از چک کاغذی است.

پول نقد الکترونیکی: شکلی از یک سیستم پرداخت الکترونیکی است که در آن مقدار معینی پول در دستگاه مشتری ذخیره می شود و برای تراکنش های آنلاین در دسترس قرار می گیرد.

کارت وجوه ذخیره شده: کارتی با مقدار مشخصی پول که می توان از آن برای انجام تراکنش در فروشگاه صادرکننده استفاده کرد. یک نمونه معمولی از کارت های وجوه ذخیره شده، کارت های هدیه هستند.

بررسی اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی : 6 روش واقعا کاربردی! | IDPay

مزایای پرداخت الکترونیکی

چشم اندازی که می توان برای پرداخت ها در نظر داشت استفاده روز افزون از روش های پرداخت الکترونیکی و صرف نظر از روش های سنتی و نقدی است. در یک نظرسنجی انجام شده 58 درصد از کاربران گفته اند که فکر می کنند کشور باید به سمت یک سیستم کاملاً الکترونیکی حرکت کند.

اما چرا؟ خب، پرداخت های الکترونیکی مزایای زیادی هم برای کسب و کارها و هم برای مصرف کنندگان دارد:

1. راحتی و کارایی بیشتر

پرداخت های الکترونیکی برای مشتری سریع و آسان است. نکته مهمی است زیرا مشتریان همچنان سطوح بالاتری از راحتی را همیشه طلب می کنند.
در حوزه فعالیت های تجاری، پرداخت های الکترونیکی نیز برای شما آسان تر خواهد شد. این پرداخت‌ها مستقیماً به حساب سیستم POS شما می‌روند، که حسابداری شما را ساده می ‌کند و بسیاری از ورودی های دستی را حذف می ‌کند.

2. افزایش درآمد

هنگام پذیرش پرداخت های الکترونیکی باید برخی از هزینه های پردازش را پوشش دهید، و این ممکن است دلهره آور باشد. اما حتی با این هزینه اضافی، ارائه این روش‌ های پرداخت مختلف می ‌تواند برای کسب و کار شما مفید باشد. بسیاری از کارشناسان ادعا می کنند که مردم هنگام پرداخت با کارت اعتباری در مقایسه با پرداخت پول نقد، مایلند بیشتر هزینه کنند.

یک مطالعه کلاسیک که توسط دو استاد MIT انجام شد، این ایده را با تقسیم شرکت ‌کنندگان به دو گروه آزمایش کرد. یک گروه باید برای بلیط یک بازی بسکتبال پول نقد می پرداختند و گروه دیگر باید با کارت اعتباری پرداخت را انجام می دادند. گروهی که با کارت اعتباری پرداخت می‌کردند، حاضر بودند بیش از دو برابر افرادی که پول نقد پرداخت می‌ کردند، برای بلیط ‌ها هزینه بپردازند.

3. کاهش هزینه های تراکنش

چک های کاغذی در بیشتر داد و ستدهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرند به خصوص در کشور ما از این شیوه بسیار زیاد استفاده می شود. کسب و کارهای بزرگ نیمی از پرداخت های خود را از طریق چک های کاغذی و مشاغل کوچک 80 تا 90 درصد از پرداخت های خود را از طریق چک های کاغذی انجام می دهند!

پرداخت های کاغذی هم برای مشاغل و هم برای تامین کنندگان دردسر ساز هستند. اگرچه استفاده از چک برای پرداخت‌های B2B  معایب زیادی دارد، جمع‌ آوری و پردازش چک‌ های کاغذی برای اکثر مشاغل یک فعالیت بسیار پرهزینه است و برای پردازش یک چک باید هزینه زیادی پرداخت کرد. روش های پرداخت کاغذی نه تنها گران هستند، بلکه زمان زیادی نیز می برد. ممکن است بیش از چندین ماه طول بکشد تا شخص مورد نظر چک را تسویه کند.

در مقابل، پذیرش پرداخت الکترونیکی نسبتاً ساده است. روش‌های پرداخت دیجیتال مزایای زیادی دارند من جمله اینکه سریع‌ تر، ایمن ‌تر و راحت تر جمع‌آوری می شوند و هزینه کمتری برای کسب‌ وکارها دارند. با گنجاندن روش های پرداخت الکترونیکی در فرآیند پرداخت حساب کسب و کار شما، بخش AP شما می تواند صرفه جویی در هر صورتحساب را مشاهده کند.

4. بهبود روابط با مشتری

مشتریان بیش از هر زمان دیگری گزینه های مختلف را پیش روی خود می خواهند. این امر نه تنها در مورد انتخاب بین برندها، محصولات و خدمات صدق می کند، بلکه در مورد گزینه های پرداخت نیز صادق است. الزام مشتریان به استفاده از نوع خاصی از روش پرداخت می‌تواند باعث شود که آنها احساس ناخوشایندی داشته باشند و منجر به تجربه منفی مشتری شود. 42 درصد از مصرف کنندگان می گویند اگر روش پرداخت مورد علاقه آنها در دسترس نباشد، از خرید خود صرف نظر می کنند.

افزودن پرداخت‌های الکترونیکی به لیست گزینه‌های پرداخت قابل قبول، تنوعی را که می‌خواهند به آنها می‌ دهد و می ‌تواند به شما کمک کند فروش بیشتری را شاهد باشید.

5. معاملات امن

پرداخت های الکترونیکی بسیار کارآمدتر و ایمن تر از همتایان سنتی و مبتنی بر کاغذ خود هستند. روش‌ها و سیستم‌های پرداخت الکترونیکی راه‌های متعددی را برای ایمن کردن پرداخت‌ های شما ارائه می دهند، مانند رمزگذاری پرداخت، کد گذاری،  SSL و موارد دیگر. اگرچه راه ‌حل‌ های دیجیتال در برابر هکرها و نقض‌ های امنیتی در امان نیستند اما اکثر ارائه‌ دهندگان پرداخت الکترونیکی تعداد زیادی از متخصصان و مهندسان را در اختیار دارند که برای ایمن نگه ‌داشتن اطلاعات پرداخت شما شبانه روز تلاش می‌کنند.

6.  زمان و منابع ذخیره شده

با اتخاذ روش های پرداخت الکترونیکی مشتریان، شرکت ها و سازمان ها و کسب و کارهای دیگر که با شما داد و ستد دارند در زمان خود صرفه جویی خواهند داشت. پردازش پرداخت های تامین کننده به روش سنتی زمان زیادی می برد. متوسط کارمند AP با خودکار کردن فرآیند حساب های پرداختی بخش خود یک ساعت در روز صرفه جویی می کنند، با این حال، این میزان بر اساس حجم فاکتور بسیار متفاوت است. این بدان معناست که با خودکار کردن حساب‌های پرداختی خود، می‌توانید تا 20 ساعت در ماه برای انجام کارهای غیر متفرقه خود زمان ذخیره کنید.

با راه حل مدرن پرداخت الکترونیکی، بسیاری از کارهای تکراری و دستی که بخش ‌های حساب‌ های پرداختی را سخت تر می کنند، خودکار ‌شوند و به شما و بخش پرداختی حساب‌ هایتان زمان بیشتری برای تمرکز بر حوزه ‌های ارزش افزوده و مهم خواهید داشت.

انواع-روش های-پرداخت-الکترونیکی

پرداخت الکترونیک چگونه کار می کند؟

صرف نظر از اینکه مشتری شما از کدام یک از روش های پرداخت الکترونیکی فوق استفاده می کند، همه آنها از نظر فنی به یک شکل عمل می کنند. پرداخت های الکترونیکی با استفاده از انتقال الکترونیکی وجوه (EFT) پردازش می شود. این دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: وجوه به صورت الکترونیکی از یک حساب به حساب دیگر منتقل می شود.

چه تفاوتی با انتقال ACH دارد؟ خب، انتقال ACH یک نوع EFT است.EFT ها دسته وسیع تری هستند که شامل انواع مختلف پرداخت های الکترونیکی می شوند، از جمله حواله های ACH ، پرداخت های کارت نقدی یا اعتباری، چک های الکترونیکی و حواله ها.

بنابراین، موضوع این است که پول به صورت الکترونیکی از حساب بانکی A به حساب بانکی B منتقل می شود. اما بسته به روش پرداخت الکترونیکی مورد استفاده، تعداد طرفین و بخش های فعال در این فرآیند دخیل هستند. در اینجا چند اصطلاح پردازش پرداخت وجود دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید:

درگاه پرداخت: به عنوان پیام رسان بین محل انجام فروش و بانک در نظر بگیرید. درگاه پرداخت اطلاعات پرداخت را رمزگذاری می کند و آن اطلاعات را به پردازشگر پرداخت و صاحب حساب ارسال می کند.

پردازشگر پرداخت: جزئیات پرداخت را از درگاه پرداخت دریافت می کند، این اطلاعات را تجزیه و تحلیل می کند و سپس پرداخت را تایید یا رد می کند. بسیاری از سیستم های پرداخت، یک پردازنده پرداخت و دروازه را در یک واحد ترکیب می کنند.

حساب تجاری: برای پردازش پرداخت های کارت، باید یک حساب تجاری داشته باشید. وقتی مشتری با کارت پرداخت می کند، پول در حساب شما قرار می گیرد، جایی که توسط شخص ثالث پردازش می شود. پس از پردازش، پول از حساب شخصی یا کاری فرد به حساب بانکی تجاری عادی شما منتقل می شود.

نحوه پذیرش پرداخت الکترونیکی

آیا می خواهید به سایت، فروشگاه و کسب و کار آنلاین خود انواع روش های پرداخت الکترونیکی را اضافه کنید؟ پس در ادامه با نحوه پذیرش و شروع به کار آن آشنا شوید:

باز کردن یک حساب تجاری: به یاد داشته باشید، صرف نظر از اینکه از چه درگاه پرداخت یا پردازشگری استفاده می کنید، این امر برای پذیرش پرداخت با کارت های اعتباری ضروری است. با صحبت با بانک فعلی مورد نظر خود در مورد گزینه های حساب تجاری برای کسب و کار خود کار را آغاز کنید. در همان زمان، از بانک خود در مورد پذیرش پرداخت های ACH و اینکه آیا کارمزدی مرتبط با آنها وجود دارد یا نه، پرس و جو کنید.

ابزارهای صحیح: به یک درگاه پرداخت و یک پردازشگر پرداخت نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که بسیاری از پلتفرم ها هر دوی این ابزارها را در یک قالب آسان و ساده برای استفاده ترکیب می کنند.

پرداخت های الکترونیکی را در فرآیند پرداخت خود بگنجانید: هنگامی که دو مرحله قبلی و اصلی را انجام دادید، باید به مشتریان امکان پرداخت الکترونیکی را بدهید. بسته به نوع کسب و کار شما، این امر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•    افزودن کارتخوان به سیستم POS خود تا بتوانید پرداخت الکترونیکی را به صورت حضوری بپذیرید.
•    ایجاد فروشگاه اینترنتی با امکان پذیرش انواع پرداخت الکترونیکی مورد نظر مشتریان
•    با استفاده از ابزار صورتحساب که به شما امکان می دهد روش های پرداخت الکترونیکی مختلف را فعال کنید تا مشتریان بتوانند با استفاده از بهترین گزینه برای خود، فاکتور را پرداخت کنند.

انطباق وب سایت کسب و کار شما

به طور مثال اگر در وب سایت گردشگری خود از درگاه پرداخت الکترونیکی استفاده می کنید، وب سایت شما باید گواهی امنیتی داشته باشد، این امر رمزگذاری داده های مشتری را تضمین می کند. گواهی‌های امنیتی به شما امکان می ‌دهند داده ‌های رد و بدل شده بین رایانه مشتری و سرور وب‌ سایت خود را رمزگذاری کنید. این بدان معنی است که رهگیری داده ها توسط شخص ثالث غیرممکن است، بنابراین هر داده حساس ایمن و محافظت شده باقی می ماند.

یافتن نماد ” قفل بسته ” و یک URL که با ” :https ” شروع می شود، بسیار رایج است. اینها نمادهای پرداخت امن هستند، که نشان می دهد صفحه از فناوری به نام لایه سوکت های امن ”  SSL ”  استفاده می کند. تامین کنندگان بسیاری از گواهینامه های SSL در بازار وجود دارد و قیمت ها متفاوت است. با این حال، این گواهینامه ها هزینه دارند.

با وجود معایب پرداخت کارت، بسیاری از مشاغل کوچک از درگاه های پرداخت استفاده می کنند. دانستن اینکه کدام ارائه دهندگان توسط سایر کارآفرینان استفاده می شوند می تواند مفید باشد. اگر به نهادی مانند اتاق بازرگانی یا انجمن تجاری تعلق دارید، می‌توانید بپرسید که آیا توافقی با ارائه ‌دهنده پرداخت‌های کارت اعتباری آنلاین دارند یا خیر، این امر ممکن است نرخ ‌های بهتری را به شما ارائه دهد. به یاد داشته باشید که بخشی را در وب‌ سایت خود قرار دهید که شرایط و ضوابط پرداخت الکترونیکی محصولات و یا خدمات شرکت شما را ارائه می‌دهد، این امر از شما در صورت بروز هر مشکلی محافظت می ‌کند.

هنگام انتخاب یک سیستم پرداخت، مطمئن شوید که خریدار می تواند به ارز اصلی خود خرید کند. به طور مثال در حوزه گردشگری معمولاً خریداران از کشورهای مختلف دنیا به سایت شما می آیند. بنابراین ضروری است که درگاه پرداخت شما حداقل از یورو و دلار آمریکا پشتیبانی کند، در حالت ایده آل، پوند استرلینگ نیز باید پشتیبانی شود. هنگام انتخاب نوع سیستم پرداخت، بسته به ویژگی های شرکت خود، باید هزینه و سرمایه گذاری که باید انجام دهید را نیز در نظر بگیرید. در این زمینه قرض الحسنه تحت وب گندم نیز از درگاه پرداخت مطمئن و ایمن پشتیبانی می کند که در زمان استفاده از این نرم افزار با خیال راحت می توانید فعالیت های تجاری خود را انجام دهید.

یکی دیگر از روش هایی نوین در پرداخت با استفاده از ارز دیجیتال است که امروزه مورد توجه بسیاری از مردم در دنیا قرار گرفته است البته این روش پرداخت از نظر بسیاری از متخصصان مالی خیلی مورد تایید نیست اما به عنوان یک پدیده نوظهور میتواند جایگاه خوبی در صنعت مالی امروز ایجاد کند .  ارز های دیجیتال به عنوان روشی برای پرداخت قرار بگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *