سهولت در کاربرد نرم افزار به چه میزان اهمیت دارد

سهولت در کاربرد نرم افزار

مهمترین عامل در پذیرش نرم افزار توسط کاربران سهولت در کاربرد آن است.

برای موفقیت هر فناوری جدید، در مردم باید عادت ایجاد و در رفتار فعلی آنها تغییری ایجاد کرد و تغییر رفتار انسان به خودی خود اتفاق نمی افتد. این امر مستلزم این است که هر یک از نرم افزارهای موجود در فناوری شما در طراحی بصری و با هدفی خاص هدفمند شده باشند.

وقتی نوبت به خرید یک نرم افزار می رسد، شما به سختی می توانید فروشنده ای را پیدا کنید که به شما نگوید استفاده از محصول آنها آسان است. ما این جمله را زیاد می شنویم و گویی تبدیل به یک جمله اغراق آمیز در امر بازاریابی شده است.

اما آیا واقعاً می دانیم منظور از “سهولت در کاربرد” چیست؟

بیایید از ابتدا شروع کنیم.

سهولت در کاربرد چیست؟

سهولت در کاربرد یک مفهوم اساسی است که نشان می دهد کاربران به راحتی می توانند از یک محصول استفاده کنند. تیم های طراحی معیارهای خاصی را برای هر پروژه تعریف می کنند، به عنوان مثال “کاربران باید بتوانند در عرض 3 ثانیه از دسترسی به رابط کاربری روی گزینه Find  کلیک کنند” و هدف آنها بهینه سازی سهولت استفاده در عین ارائه حداکثر کارایی و رعایت محدودیت های تجاری است.
اگر واقعاً این اصطلاح را جست و جو کنید، احتمالاً خواهید فهمید که موارد بسیار دیگری از قابلیت استفاده نیز وجود دارد.

بله، یک مولفه بزرگ میزان تلاش لازم برای استفاده از یک ابزار است، اما همچنین در مورد چگونگی سهولت در ترکیب آن ابزار در گردش کار روزانه، چگونگی یکپارچه بودن آن با سایر ابزارهای پشته فناوری شما و شاید بیشتر و مهم تر از همه، سهولت تجارت با شرکتی است که این ابزار را ارائه می دهد.

سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO) تحقیقات و توصیه هایی را مرتبا در رابطه با تعامل انسان با رایانه و نرم افزار منتشر می کند. استاندارد ISO 9241 تعریف کاربردی را به در رابطه با این عنوان تعریف کرده است:
“میزان استفاده از یک محصول توسط کاربران برای دستیابی به اهدافی مشخص با اثربخشی، کارایی و رضایت در یک زمینه خاص مشخص می شود. ”

عواملی که قابلیت استفاده از نرم افزار را تعیین می کنند

وقتی صحبت از تعریف سهولت در کاربرد می شود، بحث در مورد آن آسان نخواهد بود. هر شخصی که از یک نرم افزار استفاده کند، حتما از یک دانش و سطح راحتی متفاوت به آن دسترسی پیدا خواهد کرد. در بعضی از موراد اینکه آیا کاربران شما استفاده از نرم افزار را آسان می دانند یا خیر، به سطح مهارت آنها قبل از استفاده بستگی دارد.
همانطور که به نظر می رسد استفاده از نرم افزار آسان نیز در ذهن کاربران وجود دارد و برای آنها پر از اهمیت است.

ویتنی کوسنبری متخصص طراحی قابلیت استفاده است. او اجزای سازنده سهولت استفاده را به 5 بخش تقسیم کرده است:
کارآمدی
چقدر زمان، کلیک یا بازدید از صفحه برای انجام کارهای معمول لازم است؟

تاثیر گذاری
چقدر وظایف می توانند با دقت کامل انجام شوند و چند بار خطا ایجاد می شود؟
درگیر کردن
آیا کاربران از استفاده از این برنامه راضی هستند یا ناامید خواهند شد؟
تحمل خطا
چه اتفاقی می افتد اگر کاربران با مشکل، خطا یا نیاز به کمک مواجه شوند؟
سهولت در یادگیری
تازه کارها و متخصصان چگونه می توانند به طور موثر در نرم افزار پیمایش کنند و کارهای لازم را انجام دهند؟

نرم افزار صندوق قرض الحسنه گندم

ارزش تجاری اولویت بندی عملکرد و UI / UX
وقتی کارمندان شما می فهمند که چگونه از نرم افزار و فناوری شرکت برای انجام کارهای خود استفاده کنند، بهره وری در محل کار افزایش می یابد. عکس این موضوع نیز صادق است. نرم افزار پیچیده، نرم افزار ضعیف طراحی شده و عدم آموزش و عدم پشتیبانی می توانند منجر به ناامیدی کارمندان شوند.

طراحی UX چیست؟
طراحی  UX (تجربه کاربر( بر روی کل تجربه کاربر با نرم افزار متمرکز است. شامل طریقه طراحی یک محصول برای تجربه کاربر، ایجاد تجربه ای کارآمد، موثر و لذت بخش است.
طراحی UI چیست؟
طراحی  UI (رابط کاربری) بر روی ظاهر نرم افزار متمرکز است.

UX و UI چگونه با هم کار می کنند؟
طراحی UX تصمیم خواهد گرفت که نرم افزار برای انجام یک کار به فرم یا گزینه ای نیاز دارد. طراحی UI تصمیم خواهد گرفت که نرم افزار به چه شکل خواهد بود و چگونه در طراحی کلی قرار می گیرد. طراحی ضعیف UX یا طراحی ضعیف UI نیز می تواند منجر به ناامیدی شود و به تعامل و پذیرش کارکنان آسیب برساند.

سهولت استفاده فوق العاده می تواند میزان منابع مورد نیاز را در هنگام حمایت از مشتریان به طرز چشمگیری کاهش دهد. اگر مشتری به راحتی بتواند از محصول، خدمات یا برنامه شما استفاده کند، کمتر به خدمات مشتری احتیاج خواهید داشت و به نوبه خود در وقت و هزینه شما به عنوان یک تجارت صرفه جویی می شود.

همانطور که گفته شد، از ویژگی های مهم هر نرم افزار سادگی و کاربر پسند بودن آن است. نرم افزارهای که پیچیده هستند کاربران استفاده بهینه ای از آن نخواهد برد و با مشکلات زیادی در استفاده روبرو میشوند.
کاربر پسند بودن در نرم افزار تحت وب صندوق قرض الحسنه گندم از اهمیت ویژه ای برخوردار است . طراحی ساده گرافیکی و خلاصه شدن بخش های کوچک در فرایند های هوشمند سازی نقش به سزایی در سهولت در کاربرد ایفا کرده است .
نرم افزار قرض الحسنه گندم با دادن دسترسی به اعضا صندوق شما این امکان را به آنها میدهد تا در هر زمان و مکان بتوانند از خدمات آنلاین و تحت وب استفاده کنند. استفاده از روش های واکنش گرایی در قالب و رابط کاربری از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نرم افزار روی همه دستگاه ها به خوبی کار میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *