رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری راهی برای دسترسی به اطلاعات و اپلیکیشن های آنلاین به جای نیاز به ساخت، مدیریت و نگهداری آن‌ها بر روی درایو یا سرورهای خودتان است. سریع، کارآمد و ایمن تر خواهد بود.

به عبارت ساده، رایانش ابری راهی برای دسترسی به خدمات در اینترنت به جای رایانه شما است. شما می توانید از ابر برای دسترسی به اپلیکیشن ها، داده ها و ابزارهای توسعه تقریباً در هر موقعیت مکانی استفاده کنید. خواه در مترو شلوغ تهران که با تلفن همرا خود کار می کنید یا با لپ تاپ خود در یک هتل در خارج از کشور، می توانید به همان اطلاعات دسترسی داشته باشید زیرا همه آنها به صورت آنلاین در دسترس شما قرار دارند.

چه کسانی از رایانش ابری استفاده می کنند؟

پاسخ کوتاه است: همه. از تلفن و ماشین شما گرفته تا ساعت هوشمند و اپلیکیشن های رزور هتل و رستوران یا سفارش غذا، ابر همه جا حضور دارد.

اما رایانش ابری به ویژه برای مشاغل قدرتمند از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا به آنها انعطاف‌ پذیری و مقیاس‌ پذیری بیشتری می ‌دهد، در نتیجه سازمان‌ ها در هر اندازه و در هر صنعتی بیشتر از قبل از رایانش ابری استفاده می‌ کنند. شرکت ها از آن برای کارهای معمولی مانند حفاظت از داده ها، توسعه نرم افزار، تجزیه و تحلیل داده ها، بازیابی خطاها، دسکتاپ مجازی، مجازی سازی سرور، و اپلیکیشن های ارتباط با مشتری استفاده می کنند.

رایانش ابری چگونه عمل می کند؟

به طور خلاصه، رایانش ابری یک پازل با سه قطعه اصلی است:

1. ابر سرویس دهنده ذخیره داده ها و اپلیکیشن ها روی ماشین های فیزیکی در مکان های شناخته شده به عنوان مراکز داده.

2. کاربران به این دارایی ها دسترسی دارند.

3. اینترنت تامین کنندگان و کاربران را فورا در مسافت های طولانی با هم یکی می کند.

رایانش-ابری

مزایای رایانش ابری

اکنون که دریافتید رایانش ابری چگونه کار می کند، به راحتی می توان فهمید که مزایای زیادی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال از مهم ترین مزایای رایانش ابری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

راحتی

رایانش ابری باعث ذخیره و بازیابی و به اشتراک گذاری سریع و راحت تر اطلاعات می شود.

انعطاف پذیری

از آنجا که اطلاعات در سراسر مکان ها و دستگاه ها قابل دسترسی هستند، کارمندان می توانند با خیال راحت و ایمن در هر موقعیت جغرافیایی کار خود را انجام دهند. این امر باعث می شود آنها خلاق تر, مشارکتی تر و از شغل خود راضی باشند.

هزینه

هسته محاسبات ابری ایده “چندگانگی” است. این بدان معناست که یک سرویس دهنده سرویس ابری مشتریان زیادی دارد که از همان منابع رایانشی استفاده می کنند. مانند یک ساختمان مسکونی است: اگرچه ساکنان دارای امکانات رفاهی و زیرساخت ها هستند، نیازی به ذکر دیوارهای مشترک، دودکش ها و لوله کشی نیست، هر کس می تواند خانه خود را به دلخواه خود چیدمان کند.

هزینه های سیستم مبتنی بر ابر تا حد زیادی به نوع سرویس ابری مورد نیاز شما بستگی دارد. هزینه نرم افزار مبتنی بر ابر توسط صنعت و حرفه ای که برای آن طراحی شده، تعیین می شود. عوامل دیگری که بر هزینه تاثیر می ‌گذارند شامل تعداد کاربران، چگونگی راه‌ اندازی و توزیع برنامه‌ ها در سراسر سازمان و گزینه‌ های اولویت پشتیبانی از تکنولوژی است.

حسابداری

رایانش ابری برای حسابداری نیز سودمند است زیرا اجازه می دهد تا زیرساخت های فناوری اطلاعات به جای هزینه های سرمایه به عنوان عملیاتی طبقه بندی شوند. این امر معمولا برای سلامت کسب و کار بهتر است زیرا هزینه های عملیاتی دارای مزایای مالیاتی و پرداخت به میزان مصرف هستند. این به معنای انعطاف ‌پذیری بیشتر، هدر رفت کمتر و اغلب  ROI بهتر است.

قابلیت اطمینان

سرویس دهندگان رایانش ابری به طور مداوم معماری خود را اصلاح می کنند تا بالاترین استانداردهای عملکرد و در دسترس بودن را ارائه دهند. در ضمن اشخاص ثالثی که میزبان خدمات خود هستند به طور مداوم آنها را حفظ و به روز رسانی کرده و دسترسی آسان به پشتیبانی مشتری را فراهم می ‌کنند. این تعهد به بهبود مستمر، آنها را قابل ‌اعتماد و منطبق با استانداردهای برتر می‌ سازد.

مقیاس پذیری

فروشندگان ابر به طور کلی به مشتریان اجازه می دهند منابع رایانشی را در صورت لزوم افزایش یا کاهش دهند. این بدان معناست که رایانش ابری می تواند با تجارت شما بالا یا پایین برود. شما می توانید پهنای باند، کاربران، خدمات را کم و زیاد و سرویس دهندگان بیشتری را در صورت نیاز اضافه کنید. علاوه بر این بسیاری از ابر سرویس دهنده ها این مقیاس بندی را از جانب شما خودکار می کنند تا تیم ها بتوانند زمان بیشتری را به تجربه مشتری و زمان کمتری را به برنامه ریزی ها اختصاص دهند.

امنیت

امنیت ابر برای شرکت هایی که در حال انتقال به ابر هستند، ضروری است. خطرات امنیتی همیشه در حال تغییر و پیچیده تر شدن هستند و محاسبات ابری کمتر از سیستم های پیش فرض نیست. کار با یک سرویس دهنده ابر که بهترین امنیت را برای معماری شما فراهم می کند، مهم است.

یک سیستم مبتنی بر ابر شرکت ها را قادر می سازد تا در مقیاس کار کنند و هزینه های تکنولوژیکی را کاهش دهند و از سیستم های انعطاف پذیر برای دستیابی به مزیت رقابتی استفاده کنند. از سوی دیگر، شرکت باید اعتماد کامل به امنیت رایانش ابری خود داشته باشند و مطمئن شود که تمام داده ها، سیستم و اپلیکیشن ها در برابر سرقت داده ها و همچنین در برابر نشر، دخل و تصرف و حذف اطلاعات ایمن هستند.

چگونه امنیت رایانش ابری از شرکت شما محافظت می کند؟

فروشندگان ابر به طور مرتب پروتکل های امنیتی را به روز می کنند تا از کاربران در برابر تهدیدات سایبری محافظت کنند. یکی از بزرگترین مزایای رایانش ابری امنیت آن است.

ابر را مانند یک بانک در نظر بگیرید. پول شما در یک حساب بانکی امن تر از یک قلک کوچک در خانه است. به همین ترتیب داده های شما با یک سرویس دهنده ابری ایمن تر از یک شبکه ناامن در خانه یا محل کار است.

فروشندگان برتر ابر کارشناسان علوم کامپیوتر و امنیت سایبری را استخدام می کنند تا سیستم های خود را به روز نگه دارند و امنیت اطلاعات مشتریان را تامین کنند و همچنین بار الزامات قانونی را بر عهده گیرند. بدین

ترتیب، سازمان‌ ها را از یافتن و حفظ استعدادهای امنیت سایبری، حل مشکلات، و انطباق با تهدیدات امنیتی جدید بی نیاز می کنند.
همچنین ایده افزونگی بسیار مهم است. یعنی ابر فقط داده ها را ذخیره نمی کند. برای درک اهمیت آن، تصور کنید که روی یک سند مهم کار می کنید و برق می رود. قبل از روی کار آمدن رایانش ابری ممکن بود تمام زحمت خود را به یکباره قبل از ذخیره در هارد دیسک از دست بدهید. اما اکنون فقط باید منتظر بمانید تا برق بیاید و کار خود را از همان جای قبلی ادامه دهید زیرا تمام آن به طور خودکار در ابر ذخیره شده است.

رایانش-ابری

انواع رایانش ابری

اگر در این فکر هستید که چه نوع رایانش ابری مناسب کسب‌ و کار شما خواهد بود، در ادامه همراه ما باشید:

ابر عمومی

فروشندگان ابر شخص ثالث ابرهای عمومی را خودشان کنترل و مدیریت می کنند تا توسط عموم مردم مورد استفاده قرار گیرند. تمام سخت افزارها و نرم افزارها و زیرساختهایی که ابر را تشکیل می دهند، در اختیار دارند. مشتریان خودشان صاحب داده ها و اپلیکیشن هایی هستند که در ابر وجود دارند.

ابر خصوصی

از شرکت های بزرگ گرفته تا دانشگاه ها و سازمان ها، می توانند میزبان ابرهای خصوصی برای استفاده انحصاری خود باشند. زمانی که آنها این کار را انجام می ‌دهند، زیرساخت زیربنایی ابر خود را دارند و آن را در محل یا در یک موقعیت مکانی دور میزبانی می کنند.

ابر هیبرید

ابرهای هیبرید ابرهای خصوصی را با ابرهای عمومی ترکیب می کنند. به طور کلی سازمان ها از ابرهای خصوصی برای عملکردهای حساس و مهم و ابرهای عمومی را برای جابجایی تقاضای محاسباتی استفاده می کنند. داده ها و اپلیکیشن ها اغلب به طور خودکار بین آنها جریان می یابند. این امر باعث افزایش انعطاف پذیری سازمان ها بدون نیاز به ترک زیرساخت های موجود، انطباق و امنیت می شود.

چند ابری

زمان هایی نیز وجود دارد که سازمان‌ ها از چندین ابر از چندین ارائه کننده استفاده می ‌کنند.

این کار منافع بالقوه بسیاری را به همراه دارد. به عنوان مثال استفاده از چندین فروشنده مختلف به این معنی است که شما می توانید ویژگی ها و قابلیت ها را با هم ترکیب و مطابقت دهید. به عنوان مثال اگر پروژه حساسی دارید می توانید روی ابری که دارای ویژگی های امنیتی بیشتری است کار خود را انجام دهید. یا شاید شما یک شرکت چند ملیتی هستید. تیم‌ ها در آسیا و آمریکای شمالی می‌ توانند از ارائه دهندگان ابر مختلفی که بهترین خدمات را در منطقه ارائه می ‌دهند و یا کسانی که با مقررات قانونی در کشورشان آشنایی دارند، استفاده کنند.

3 سرویس محاسبات ابری

کسب و کار شما نه تنها باید تصمیم بگیرد که از چه نوع ابری می خواهد استفاده کند بلکه همچنین باید مشخص کنید به چه نوع سرویس های یارانشی می خواهید دسترسی پیدا کنید:

سه گزینه اصلی وجود دارد:

•    نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)

•    زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)

•    پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS)

آینده رایانش ابری

می توان گفت راه درازی در پیش است زیرا رایانش ابری تازه شروع به کار کرده است. آینده آن احتمالا شامل پیشرفت‌ هایی در قابلیت پردازش با استفاده از محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی و همچنین دیگر فناوری‌ های جدید برای افزایش پذیرش ابر خواهد بود.
تحولاتی که به زودی شاهد آن خواهید بود:

•    مشاغل بزرگ و کوچک ابرهای هیبرید بیشتری ایجاد خواهند کرد.

•    شرکت های بیشتری از استراتژی های چند ابری برای ترکیب خدمات از تامین کنندگان مختلف استفاده خواهند کرد.

•    سیستم عامل های کم کد و بدون کد به دموکراتیک سازی فناوری ادامه خواهند داد. آنها به توسعه دهندگان قدرت خواهند داد تا اپلیکیشن ‌های خود را بسازند و مشکلات را بدون کمک یک برنامه نویس حل کنند.

•    فناوری پوشیدنی و اینترنت اشیا (اینترنت اشیا) به بالاترین سطح خود خواهند رسید. شروع آن با تناسب اندام متصل به ابر، ترموستات و سیستم های امنیتی خواهد بود و در ادامه شاهد نسل بعدی سنسورها در لباس ها، خانه ها و جوامع خواهیم بود.

•    خدمات بومی ابر با خدمات خودرو، هوا و تجارت ادغام می شوند تا یک تجربه ترابری هموارتر را برای همگان فراهم کنند. اتومبیل های خودران و تاکسی های هوایی با افزایش ایمنی و راحت تر حرکت خواهند کرد.

•    مشاغل از محاسبات ابری در کنار چاپ 3 بعدی برای تحویل کالاهای سفارشی در صورت تقاضا استفاده خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *