تحول حسابداری با هوش مصنوعی

امروزه هوش مصنوعی (AI) به طور اساسی در حال تغییر همه چیز است و به عنوان یکی از پیشرفته ترین و به روزترین فناوری های جهان شناخته می شود. حضور آن را می توان در همه جا، تمامی کسب و کارها، خدمات بهداشتی و آموزشی، لوازم برقی منازل و غیره احساس کرد. در دنیای امروز، هوش مصنوعی نقش محوری را در زندگی روزمره انسان ها بازی می‌کند. بسیاری از ما در طول روز از طریق تلفن همراه هوشمند، نرم افزارها، لوازمی مانند هدفون و هندزفری، لوازم خانگی، تلویزیون و غیره در حال استفاده از هوش مصنوعی هستیم. هر آنچه را که فکرش را می کنید، هوش مصنوعی تحت کنترل خود دارد.

رونق تکنولوژی در صنایع متعدد، به معنای فرصت هایی برای پیشرفت در انجام کسب و کارهای حرفه ای است. حسابداری نیز از این قاعده مستثنا نیست، بسیاری از فعالیت هایی که زمانی توسط حسابداران انجام می شده است، در حال حاضر توسط هوش مصنوعی انجام می شود. AI، اجازه می دهد تا حرفه ای ها بر روی نقش های مشاوره ای بیشتر تمرکز کنند که همین امر مزایای بیشتری را برای مشتریان به ارمغان می آورد.

به عنوان مثال، اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA) زمان پردازش فعالیت های حسابرسی و مالی را از چند ماه به چند هفته کاهش داده است. شرکت های بزرگی که از AI استفاده می کنند، از طریق افزایش کارایی و خدمات سطح بالا، دفاتر حسابداری کوچک خود را غیرفعال کرده اند.

تحول-حسابداری-با-هوش-مصنوعی

تحول حسابداری با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می تواند در حوزه مالی و حسابداری هم مزایای چشمگیری مانند از بین بردن وظایف تکراری و خسته کننده، داشته باشد و متخصصان مالی را قادر سازد تا تجزیه و تحلیل هایی در سطح بالا و مشاوره به مشتریان انجام دهند. با این وجود، بعضی از سازمان ها به دلیل عدم اطمینان به هوش مصنوعی در حوزه کسب و کارشان یا بازپرداخت سرمایه گذاری، از آن استفاده نمی کنند.

اتوماسیون در حسابداری به سادگی می تواند به کسب و کارها و متخصصان مالی کمک کند تا کار خود را به نحو احسن انجام دهند. اتوماسیون و تبدیل اسناد با فناوری هوش مصنوعی چندین فرآیند حسابداری داخلی را پررنگ تر می کند، از جمله تدارکات و خرید، صورتحساب، سفارشات خرید، گزارش هزینه ها، حساب های پرداختی و دریافتی و غیره. هوش مصنوعی در رسیدگی به وظایف پیچیده حسابداری مانند جمع آوری تراکنش ها و گردآوری آنها در صورت حساب های مالی و اظهارنامه های مالیاتی صلاحیت بیشتری دارد. یکی از مهم ترین چالش های حسابداران، حجم انبوه تراکنش هایی است که مشتریان باید با فضای B2B با صدها و هزاران مشتری و میلیون ها فاکتور بر اساس هر تراکنش سر و کار داشته باشند. بنابراین، زمان زیادی صرف معاملات انبوه می شود. هنگامی که شما مجبورید تعداد زیادی تراکنش انجام دهید و هر کدام از آنها را ثبت کنید، در اینجا نقش فناوری خود را نشان می دهد و به تراکنش های پیچیده اجازه می دهد تا به یک فرآیند ساده تر تبدیل شوند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می تواند به راحتی صورت حساب های مالی را پیش بینی کند. بنابراین، مفهوم اصلی این است که با یادگیری ماشین، متخصصان حسابداری می توانند داده های آینده را بر اساس داده ها یا سوابق گذشته پیش بینی کنند.

در حالی که Al اجازه شفافیت و حسابرسی بیشتری را می دهد، با این حال می تواند هم بهره وری و هم کیفیت خروجی را افزایش دهد. AI نه تنها می تواند طیف گسترده ای از امکانات را فراهم کند و مسئولیت های منظم تیم مالی را در یک سازمان به حداقل برساند، بلکه زمان بیشتری را به کار می گیرد و توانایی بیشتری برای انجام فعالیت ها به متخصصان حسابداری می دهد.

مزایای تکنولوژی AI در حسابداری

ماشین‌ها روش‌ شناسی انسان را تقلید می ‌کنند: اتوماسیون، AI و سایر ابزارهای دیگر یادگیری ماشین نقش مهمی در حوزه حسابداری ایفا می کنند. با استفاده از ابزارهای یادگیری AI و ماشین، حسابداران و حسابرسان می توانند وظایف مختلفی را انجام دهند، در حالی که کارشناسان مالی می توانند بهره وری را بهبود بخشند و با مشتریان جدید روبرو شوند. بنابراین، AI  را می توان برای کار یکنواخت مانند ورود داده ها و تطبیق آنها استفاده کرد زیرا زمان بیشتری را صرف می کند و اشتباهات و مسئولیت ها را کاهش می دهد. با انجام وظایف پیش پا افتاده، حسابداران آزاد خواهند بود تا در نقش های مشاوره ای بیشتری شرکت کنند.

تحریف در حسابداری: با کمک AI و اتوماسیون، سازمان های می توانند اطلاعات بیشتری را برای تجزیه و تحلیل فعالیت کلاهبرداری بررسی کنند. این امر کمک می کند تا پردازش مقدار زیادی از داده ها از منابع مختلف و حل معاملات پیچیده به راحتی انجام شود.

کمک ابزار AI به آسان تر شدن وظایف حسابداری: ماشین آلات AI وظایف حسابداری را در سطح وسیعی خودکار می کنند؛ این امر کمک می کند تا در هزینه ها کاهش خوبی را شاهد باشید. همانطور که بسیاری از شرکت ها به سمت اتوماسیونی شدن حرکت هستند، سازمان های مالی نیز از این تبدیل دیجیتالی استقبال می کنند.

تحول-حسابداری-با-هوش-مصنوعی

آینده حسابداری

از آنجایی که شرکت های حسابداری بیشتر و بیشتر به دنبال راه حل هایی برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای مختلف تجاری خود هستند، اتوماسیون حسابداری از طریق هوش مصنوعی نیز غیرقابل پیشگیری است. بنابراین هوش مصنوعی و اتوماسیون به روش های زیر بر حسابداری تأثیر می گذارد:

•    وظایف حسابداری، مانند ورود اطلاعات و انطباق، خیلی زودی توسط AI اتوماسیون می شوند.

•    از طریق این فناوری ها، نقش حسابداران به سوی مشاوره کسب و کار تغییر خواهد کرد و اطلاعات بیشتری را برای تصمیم گیری بهتر ارائه می دهند.

•    در حین پذیرش فناوری هوش مصنوعی، بازسازی شیوه های حساب جاری ضروری خواهد بود.

•    این تغییرات در مقررات حسابداری دولتی ضروری است تا به چالش هایی که با AI و اتوماسیون آمد، پاسخ دهند.

اتوماسیون و بهترین متخصصان حسابداری آن را با تکامل به نقش مشاوره ای بیشتر انجام می دهند که به طور موثر و اجرای تکنولوژی اتوماسیون حسابداری جدید که منجر به انتقال قابل توجهی می شود، انجام می شود.

همانطور که هوش مصنوعی یکپارچه می شود، اطلاعات تجاری گسترده ای به ترکیب حسابداری سرازیر می شود. حسابداران می‌توانند مشاوره پیش‌بینی خود را فراتر از برنامه‌ریزی مالی گسترش دهند تا سایر بخش‌ های تجاری را در بر گیرند. به عنوان مثال، اگر یک تولید کننده افزایش هزینه های تامین کننده را ببیند، حسابدار مجهز به هوش مصنوعی می تواند تاثیر کسب و کار را در آینده نزدیک پیش بینی کند. او می تواند بهترین اقدام را در جهت رفع کمبود احتمالی قبل از تبدیل شدن به یک مشکل پیشنهاد کند.

بنابراین، استفاده از AI در حسابداری و امور مالی نوظهور است. با این حال، تکنولوژی روز به روز پیشرفته تر می شود و ابزارها و سیستم های موجود برای حمایت از حسابداری با سرعت بالایی در حال گسترش هستند. با استفاده از بسیاری از ماشین آلات مراقبت از ذهن و کم کردن فعالیت های خسته کننده ذهن، حسابداری و حسابداران حرفه ای وقت آزادتری خواهند داشت تا وظایفی را که برای آنها مناسب تر است انجام دهند. بنابراین، اتوماسیون حسابداری، به متخصصان حسابداری کمک می کند تا به طور موثر وظایف خود را انجام دهند.

مزایای هوش مصنوعی برای حسابداران

تکنولوژی جدید منجر به تغییر شیوه کار افراد در بسیاری از صنایع و کسب و کارها شده است. همچنین انتظارات مشتریان را در مواجه با کسب و کارها تغییر داده است. این امر در مورد حسابداری نیز صادق است. استفاده از نرم افزارهای تحت وب و هوشمند نیز نتیجه ی چنین تکنولوژی ها و تغییرات هستند. نرم افزار صندوق قرض الحسنه گندم نمونه ی کاملی از بهره گیری تکنولوژی های جدید می باشد. هوش مصنوعی می تواند به حسابداران کمک کند تا کارآمدتر باشند. کاهش 80 تا 90 درصدی زمان لازم برای انجام وظایف به حسابداران اجازه می دهد بیشتر بر ارائه مشاوره به مشتریان خود متمرکز شوند. اضافه کردن هوش مصنوعی به عملیات حسابداری نیز کیفیت کار را افزایش خواهد داد زیرا اشتباهات کاهش می یابد.

اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) به ماشین ‌ها یا کارکنان هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا کارهای تکراری و زمان‌ بر را در فرآیندهای تجاری مانند تجزیه و تحلیل اسناد و مدیریت که در حسابداری فراوان است، کاهش دهند. هنگام ایجاد یک RPA، زمانی را که حسابداران باید برای انجام وظایف صرف میکردند اکنون می توانند آن را صرف کارهای استراتژیک و مشاوره ای کنند. اتوماسیون هوشمند (IA) یک نسخه پیچیده تر از RPA است. IA می تواند در بسیاری از موارد از تعامل انسانی تقلید کند، مانند درک معنای استنباط شده در ارتباطات مشتری و استفاده از تاریخچه داده ها برای انطباق با یک فعالیت. کاربردهای متعددی از RPA و IA در حوزه حسابداری وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *