بک آپ چیست؟ اهمیت تهیه نسخه پشتیبان از داده ها

بک آپ گیری از داده ها عملی است که تکنیک ها و راه حل هایی را برای بک آپ گیری کارآمد و مقرون به صرفه ارائه می دهد. داده های شما در یک یا چند مکان، در فرکانس های از پیش تعیین شده و در ظرفیت های مختلف کپی می شود. می‌توانید یک عملیات بک آپ گیری انعطاف‌پذیر از داده‌ها را با استفاده از معماری خود راه‌اندازی کنید، یا از راه‌حل‌های موجود Backup as a Service  استفاده کنید و آن‌ها را با فضای ذخیره‌سازی محلی ادغام کنید. امروزه راه‌حل‌های TCO ذخیره‌سازی سازمانی زیادی وجود دارد که به شما در محاسبه هزینه‌ها، جلوگیری از از دست رفتن داده‌ها و نقض آنها کمک می‌کند.

بک آپ گیری از داده ها چیست؟

بک آپ گیری از داده ها عمل کپی کردن داده ها از یک مکان اصلی به یک مکان ثانویه، برای محافظت از آنها در صورت بروز فاجعه، حادثه یا اقدام مخرب است. داده‌ها شریان حیاتی تمامی مشاغل هستند و از دست دادن آنها می‌تواند باعث آسیب‌های جدی و اختلال در فعالیت های تجاری شود. به همین دلیل است که بک آپ گیری از داده ها برای همه مشاغل بزرگ و کوچک بسیار مهم است.

در نرم افزار گندم بکاپ های پایگاه داده در سرور بکاپ به صورت مجزا نگهداری میشوند و دسترسی به مدیر صندوق به منظور دانلود بکاپ ها را میدهد از اینرو کاربرد نرم افزار های تحت وب و آنلاین در بحث بکاپ گیری بسیار متنوع تر و قدرتمند تر از سایر روش های بکاپ گیری است.

بک آپ گیری از داده ها به چه معناست؟

معمولاً داده های پشتیبان به معنای تمام داده های لازم برای بارهای کاری است که سرور شما در حال اجرا است. می تواند شامل اسناد، فایل های رسانه ای، فایل های پیکربندی ، تصاویر، سیستم عامل ها و فایل های رجیستری باشد. اساساً ، هر داده ای که می خواهید حفظ کنید می تواند به عنوان داده پشتبان ذخیره شود.

بک-اپ-چیست

بک آپ گیری از داده ها شامل چندین مفهوم مهم است

   راه‌حل‌ها و ابزارهای بک آپ گیری: در حالی که امکان بک آپ گیری از داده‌ها به صورت دستی وجود دارد، برای اطمینان از بک آپ گیری منظم و مداوم از سیستم‌ها، بیشتر مشاغل از فناوری برای بک آپ گیری از داده‌های خود استفاده می‌کنند.

   مدیر پشتیبان: هر سازمانی باید یک کارمند مسئول تهیه نسخه پشتیبان تعیین کند. کارمند باید اطمینان حاصل کند که سیستم های بک اپ گیری به درستی تنظیم شده اند، آنها را به صورت دوره ای آزمایش کرده و مطمئن شود که از داده های حیاتی نسخه بک اپ تهیه شده است.

•    محدوده و زمان‌بندی بک آپ گیری: سازمان باید در مورد یک خط‌مشی بک آپ گیری تصمیم بگیرد، مشخص کند که کدام فایل‌ها و سیستم‌ها به اندازه کافی برای بک آپ گیری مهم هستند و هر چند وقت یکبار از داده‌ها باید بک اپ گرفته شود.

•    هدف نقطه بازیابی (RPO): مقدار داده ای است که یک سازمان مایل است در صورت وقوع اتفاق آنها را از دست بدهد. اگر سیستم ها یک بار در روز بک آپ گیری شوند، RPO 24 ساعت است. هرچه RPO کمتر باشد، ذخیره داده، محاسبات و منابع شبکه بیشتری برای دستیابی به بک آپ گیری مکرر مورد نیاز است.

•    هدف زمان بازیابی (RTO): مدت زمانی است که سازمان برای بازیابی داده ها یا سیستم ها از بک آپ گیری و از سرگیری عملیات عادی نیاز دارد. برای حجم‌های بزرگ داده یا بک آپ گیری هایی که در خارج از محل، ذخیره می‌شوند، کپی کردن داده‌ها و بازیابی سیستم‌ها زمان می‌برد و راه‌حل‌های فنی قوی برای اطمینان از RTO پایین مورد نیاز است.

شش گزینه بک اپ گیری از داده ها

راه های زیادی برای بک آپ گیری از داده ها وجود دارد. انتخاب گزینه مناسب می تواند به شما اطمینان دهد که بهترین برنامه بک آپ گیری از داده ها را برای نیازهای خود ایجاد می کنید.

رسانه قابل جابجایی

یک گزینه ساده تهیه نسخه پشتیبان از فایل ها در رسانه های قابل جابجایی مانند سی دی، دی وی دی، دیسک های جدیدتر Blu-Ray یا درایوهای فلش USB است. می تواند برای محیط های کوچکتر عملی باشد، اما برای حجم داده های بزرگتر، باید از چندین دیسک پشتیبان تهیه کنید، که می تواند بازیابی را پیچیده کند. همچنین، باید مطمئن شوید که بک اپ های خود را در مکانی جداگانه ذخیره می‌کنید، در غیر این صورت ممکن است در یک حادثه از بین بروند. بک آپ گیری نوار نیز در این دسته قرار می گیرد.

افزونگی

شما می توانید یک هارد دیسک اضافی را راه اندازی کنید که کپی درایو یک سیستم حساس در یک نقطه زمانی خاص یا یک سیستم اضافی است. به عنوان مثال، سرور ایمیل دیگری که در حالت آماده به کار است، از سرور ایمیل اصلی شما نسخه بک اپ تهیه می کند. افزونگی یک تکنیک قدرتمند است اما مدیریت آن پیچیده است. نیاز به تکرار مکرر بین سیستم‌های شبیه‌سازی شده دارد و فقط در برابر خرابی یک سیستم خاص مفید است مگر اینکه سیستم‌های اضافی در یک سایت از راه دور باشند.

دیسک سخت خارجی

می توانید یک هارد اکسترنال با حجم بالا را در شبکه خود مستقر کنید و از نرم افزار آرشیو برای ذخیره تغییرات فایل های محلی در آن هارد دیسک استفاده کنید. نرم افزار آرشیو به شما امکان می دهد فایل ها را از سخت افزار خارجی با RPO تنها چند دقیقه بازیابی کنید. با این حال، با افزایش حجم داده ها، یک درایو خارجی کافی نخواهد بود، یا RPO به طور قابل توجهی رشد خواهد کرد. استفاده از درایو خارجی مستلزم استقرار آن در شبکه محلی است که خطرناک خواهد بود.

تجهیزات سخت افزاری

بسیاری از فروشندگان، تجهیزات بک آپ گیری کامل را ارائه می دهند که معمولاً به عنوان یک دستگاه 19 اینچی نصب می شوند. دستگاه‌های بک آپ گیری با ظرفیت ذخیره‌سازی بزرگ و نرم‌افزار بک آپ گیری از پیش یکپارچه عرضه می‌شوند. شما عوامل پشتیبان را بر روی سیستم هایی که نیاز به بک آپ گیری دارید نصب می کنید، برنامه و خط مشی های خود را تعریف می کنید و داده ها به دستگاه بک اپ منتقل می شوند. مانند سایر گزینه ها، سعی کنید دستگاه بک اپ را جدا از شبکه محلی و در صورت امکان در یک سایت راه دور قرار دهید.

نرم افزار بک اپ گیری

راه‌حل‌های بک آپ گیری مبتنی بر نرم‌افزار نسبت به دستگاه‌های سخت‌افزاری برای استقرار و پیکربندی پیچیده‌تر هستند، اما انعطاف‌پذیری بیشتری را ارائه می‌دهند. آنها به شما این امکان را می دهند که تعریف کنید از کدام سیستم ها و داده هایی که می خواهید، نسخه پشتیبان تهیه کنید. نسخه های پشتیبان را به دستگاه ذخیره سازی انتخابی خود اختصاص دهید و به طور خودکار فرآیند بک اپ گیری را مدیریت کنید.

خدمات بک اپ گیری ابری

بسیاری از فروشندگان و ارائه‌دهندگان ابر راه‌حل‌های Backup as a Service (BaaS) را ارائه می‌کنند که در آن می‌توانید داده‌های محلی را به یک ابر عمومی یا خصوصی منتقل کنید و در صورت بروز حادثه، داده‌ها را از ابر بازیابی کنید. راه حل های BaaS برای استفاده آسان و این مزیت را دارند که داده ها در یک مکان از راه دور ذخیره شوند. با این حال، در صورت استفاده از یک ابر عمومی، باید از رعایت مقررات و استانداردهای مربوطه اطمینان حاصل کنید و در نظر داشته باشید که با گذشت زمان، هزینه های ذخیره سازی داده در فضای ابری بسیار بیشتر از هزینه استقرار ذخیره سازی مشابه در محل خواهد بود.

استراتژی بک آپ گیری 3-2-1 چیست؟

استراتژی بک آپ گیری 3-2-1 روشی است برای اطمینان از اینکه داده های شما به اندازه کافی کپی شده و قابل بازیابی هستند. در این استراتژی، سه نسخه از داده های شما در حداقل دو رسانه ذخیره سازی مختلف ایجاد و حداقل یک نسخه از راه دور ذخیره می شوند:

•    سه نسخه از داده ها: سه نسخه شما شامل داده های اصلی و دو نسخه تکراری است. تضمین می کند که یک نسخه پشتیبان از دست رفته یا رسانه خراب بر قابلیت بازیابی تأثیر نمی گذارد.

•    دو نوع مختلف ذخیره سازی: با استفاده از دو فناوری مختلف، خطر خرابی های مربوط به یک رسانه خاص را کاهش می دهد. انتخاب های رایج عبارتند از هارد دیسک های داخلی و خارجی، رسانه های قابل جابجایی یا فضای ذخیره سازی ابری.

•    یک کپی خارج از سایت: خطر مربوط به نقطه شکست را از بین می برد. نسخه‌های تکراری خارج از سایت برای استراتژی‌های بازیابی قوی حوادث و بک آپ گیری از داده‌ها مورد نیاز هستند و می‌توانند در طول قطعی‌های محلی امکان خرابی را فراهم کنند.

بک-اپ-چیست

بک آپ گیری از سرور: بک آپ گیری از سیستم‌های تجاری

ساده ترین راه برای تهیه نسخه پشتیبان از سرور، بک آپ گیری سرور است. این راه حل ها می توانند در قالب نرم افزار یا تجهیزات ارائه شوند.
راه‌حل‌های بک آپ گیری سرور معمولاً برای کمک به بک آپ گیری از داده‌های سرور به سرور محلی دیگر، یک سرور ابری یا یک سیستم ترکیبی طراحی شده‌اند. به طور خاص، بک آپ گیری از سیستم های هیبریدی محبوبیت بیشتری دارند. این امر به این دلیل است که سیستم‌های ترکیبی شما را قادر می‌سازند منابع را بهینه، از تکثیر آسان چند منطقه‌ای بک اپ و بازیابی سریع‌تر را فعال کنید.

به طور کلی بک آپ گیری سرور باید شامل ویژگی های زیر باشد:

•    بک آپ از انواع فایل های متنوع: نباید شامل هیچ نوع فایلی باشد. به ویژه باید از اسناد، صفحات گسترده، رسانه ها و فایل های پیکربندی پشتیبانی کنند.

•    مکان بک آپ: شما باید بتوانید مکان های بک آپ را مشخص کنید. راه حل باید از بک آپ گیری در مکان ها و رسانه های مختلف، از جمله منابع داخلی و خارج از سایت پشتیبانی کند.

•    زمان‌بندی و اتوماسیون: علاوه بر فعال کردن بک آپ دستی، راه‌حل‌ها باید از خودکارسازی بک اپ از طریق زمان‌بندی پشتیبانی کنند. این امر کمک می‌کند مطمئن شوید که همیشه یک نسخه پشتیبان جدید دارید و بک آپ گیری ها به روشی ثابت ایجاد می‌شوند.

•    مدیریت بک آپ گیری: شما باید بتوانید چرخه عمر بک اپ ها را مدیریت کنید، از جمله تعداد ذخیره شده و مدت زمان نگهداری. در حالت ایده‌آل، راه‌حل‌ها همچنین امکان صادرات آسان بک اپ را برای انتقال به منابع خارجی فراهم می‌کنند.

•    انتخاب پارتیشن: پارتیشن ها بخش های جدا شده از یک منبع ذخیره سازی هستند و اغلب برای جداسازی داده ها در یک سیستم استفاده می شوند. راه حل ها باید شما را قادر به بک آپ گیری مستقل از داده ها و بازیابی پارتیشن ها کنند.

•    فشرده سازی داده: برای به حداقل رساندن فضای ذخیره سازی مورد نیاز برای بک آپ گیری های متعدد، راه حل ها باید داده های بک اپ را فشرده کنند. این فشرده سازی باید بدون خطا باشد و یکپارچگی همه داده ها را حفظ کند.

•    انتخاب نوع بک اپ: شما باید بتوانید انواع مختلفی از بک آپ گیری ایجاد کنید، از جمله بک آپ گیری کامل، دیفرانسیل و افزایشی. بک آپ گیری دیفرانسیل یک نسخه بک اپ از تغییرات پس از آخرین نسخه بک اپ کامل ایجاد می کند در حالی که افزایشی تغییرات را از آخرین نسخه بک اپ افزایشی ثبت می کند. انواع بک آپ گیری می توانند به شما کمک کنند تا حجم نسخه های بک اپ خود را کاهش و زمان بک آپ گیری را سرعت بخشید.

•    مقیاس‌بندی: توانایی‌های بک آپ گیری نباید با حجم داده‌های سرورهای شما محدود شود. راه حل ها باید مانند داده های شما مقیاس شوند و از نسخه های بک اپ با هر اندازه ای بک آپ گیری کنند.

چه زمانی باید از داده ها بک آپ گرفت؟

به طور کلی، یک بار در هفته یک نسخه بک اپ کامل از داده ها، به ویژه برای داده های تجاری طبقه بندی شده، پیشنهاد می شود. این بک آپ گیری می‌تواند در آخر هفته یا بعد از ساعات کاری روزهای هفته انجام شود تا اطمینان حاصل شود که بهره‌ وری را کاهش نمی‌دهد.

همچنین می‌توانید برنامه‌ای از بک آپ گیری های افزایشی یا تفاضلی برای تکمیل یک نسخه بک اپ کامل هفتگی تنظیم کنید. به این ترتیب، می‌توانید اطلاعات خود را بدون نیاز به منتظر ماندن برای تکمیل یک نسخه بک اپ، ذخیره کنید. همیشه به یاد داشته باشید که هرچه زمان بیشتری بین بک آپ گیری ها بگذرد، هنگام بازیابی، خطر از دست رفتن اطلاعات بیشتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *