اهداف مدیریت مالی

مدیران مالی، سلامت مالی یک شرکت را بررسی و آن را ثابت نگه می دارند. این امر ممکن است شامل مدیریت بودجه‌ ها و سودآوری برای یک شرکت تازه تاسیس یا ارزیابی استراتژیک بحران ها و ارزیابی سرمایه‌ گذاری برای یک شرکت با سابقه باشد. بنابراین بدون در نظر گرفتن اندازه و بزرگی یک شرکت می توان گفت مدیریت مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، ما اهداف مدیریت مالی و همچنین وظایف و مؤلفه ‌های دخیل در دستیابی به آنها را مورد بحث قرار می‌ دهیم.

 

مدیریت مالی چیست؟

مدیریت مالی یک حرفه در امور مالی شرکت است که موقعیت مالی یک شرکت را با مدیریت بودجه، تولید گزارش‌ ها و تدوین استراتژی برای آینده تنظیم و برنامه ریزی می کند. فعالیت‌ های روزمره یک مدیر مالی بستگی به اندازه سازمان و میزان داده‌ های لازم برای حفظ و پردازش آنها دارد.

مدیریت مالی برنامه ریزی استراتژیک، سازماندهی، هدایت و کنترل تعهدات مالی در یک سازمان یا یک موسسه است. همچنین شامل اعمال اصول مدیریت بر دارایی های مالی یک سازمان است، در حالی که نقش مهمی در مدیریت مالی ایفا می کند.

تامین منابع مالی کافی برای سازمان، اطمینان از اینکه سهامداران بازده خوبی از سرمایه گذاری خود دریافت می کنند، استفاده بهینه و کارآمد از منابع مالی و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری واقعی و مطمئن از جمله هدف های مدیریت مالی به شمار می آیند.

 

اهداف-مدیریت-مالی

 

اهداف مدیریت مالی

هدف مدیر مالی این است که شرکت یا سازمان را توانمند و موفق نگه دارد. عناصر متعددی برای این هدف وجود دارد:

به حداکثر رساندن سرمایه فعلی

مدیر مالی یا تیم مدیریتی برای حفظ بیشترین سرمایه ممکن برای دارایی ‌های شرکت کار می ‌کنند. در یک شرکت ، این به معنای حفظ بالاترین سرمایه ممکن برای هر سهام در شرکت است.

رشد مستمر

هدف مدیر مالی افزایش سرمایه شرکت در طول زمان است. آنها جهت دستیابی به این هدف از طریق تولید و اجرای طرح ‌های مالی کمک می‌ کنند.

افزایش سود

به حداکثر رساندن سود ممکن است شامل یافتن فرصت ‌های سرمایه ‌گذاری، به دست آوردن یک رقیب یا ایجاد محصولات جدید باشد. این کار می‌ تواند شامل ارتباطات با بخش ‌های دیگر مانند بازاریابی یا تحقیق و توسعه برای ایجاد استراتژی‌ های کارآمد باشد.

پایین آوردن هزینه

همانطور که مدیریت شرکت به دنبال کنترل هزینه ها است، یک مدیر مالی به دنبال فرصت ‌هایی برای به حداقل رساندن هزینه‌ های کسب ‌و کار، مانند سربار، تولید و هزینه توزیع است. سپس مدیران مالی این تغییرات بالقوه را به تیم مدیریت منتقل می‌ کنند.

جلوگیری از ورشکستگی

هدف آخر یک مدیر مالی توانمند سازی شرکت است، این بدان معنی است که اطمینان می دهد شرکت به اندازه کافی دارای سرمایه است و احیانا ورشکستگی رخ نخواهد داد.

اجزای مدیریت مالی

در ادامه با سه حوزه مدیریت مالی که به مدیران مالی کمک می ‌کنند تا اهداف خود را برآورده کنند، آشنا خواهید شد:

کنترل

مدیر مالی با کنترل سرمایه سازمان، کنترل هزینه ها و انجام هرگونه تعدیل لازم در نحوه هزینه کردن شرکت، سودآوری را حفظ یا ایجاد می کند. آنها این تغییرات و تعدیلات را نسبت به نتایج پیش بینی شده ردیابی می کنند تا شرکت به سمت دستیابی به اهداف خود و سودآوری بلند مدت حرکت کند.

گزارش

هدف مدیر مالی حفظ انطباق شرکت با الزامات گزارش دهی قانونی است. آنها این کار را با ایجاد گزارش های مالی منظم، دقیق و آگاهی از تمام مقررات مربوطه انجام می دهند. موضوع مهمی است زیرا کسب و کارها امور مالی خود را برای مالیات و اهداف ثبت عمومی به دولت گزارش می دهند و گزارش دقیق این موارد به کسب و کار کمک می کند تا تصویر مثبتی از خود حفظ کند.

برنامه‌ ریزی

برای سودآوری شرکت، مدیر مالی پیش بینی ها و مدل هایی را برای آینده مالی شرکت انجام می دهد. استراتژی آنها می تواند شامل مدیریت و سرمایه گذاری بلند مدت، طرح هایی برای گسترش یا انتخاب های استراتژیک در دیگر بخش های شرکت باشد که تأثیر مالی دارند.

اهداف-مدیریت-مالی

وظایف مدیر مالی

وظایف خاص یک مدیریت مالی به اندازه شرکت بستگی دارد. در یک شرکت کوچک، یک نفر ممکن است مسئول بسیاری از وظایف مدیریت مالی باشد. در یک شرکت بزرگتر، چندین نفر یا یک بخش کامل این کارها را با هم انجام می ‌دهند. وظایف مدیریت مالی عبارتند از:

کنترل سرمایه

برای حفظ یک شرکت، مدیر مالی باید میزان پولی که در طول یک دوره خاص پرداخت و صرف اموری شده را کنترل کند. مدیران مالی وظایف زیر را برای پیگیری دارایی‌ های یک شرکت انجام می دهند:

•    بررسی صورتحساب ها: بررسی فعالیت های بانکی، صورتحساب ها و گزارش ها به مدیر مالی اجازه می دهد تا مغایرت ها را تشخیص دهد.

•    مدیریت اعتبار: زمانی که یک شرکت اعتبار خود را گسترش داده یا از اعتبار بهره می‌ برد، مدیر مالی پیگیری این معاملات را ادامه می  ‌دهد.

•    بهبود در حوزه بودجه: زمانی که مدیر مالی می ‌بیند هزینه ‌ها از انتظارات فراتر می ‌رود و یا به سادگی جایی که می‌ تواند پیشرفت مالی باشد، ارتباط برقرار کرده و این تغییرات را اجرا می ‌کند.

•    ارزیابی عملکرد مالی: مدیران مالی چگونگی عملکرد شرکت نسبت به بودجه و پیش‌ بینی‌ ها را ارزیابی می‌ کنند.

مدیریت اسناد

مدیریت مالی شامل ایجاد و نگهداری اسناد زیادی است که شامل موارد زیر می شود:

•    افزایش بودجه اصلی شرکت: که به آن تحلیل واریانس بودجه نیز می گویند، بودجه اصلی یک شرکت، هزینه ها و سود شرکت را با هم جمع می کند.

•    نوشتن گزارش: مدیر مالی همچنین گزارش‌ ها دیگری را در صورت نیاز انجام می دهند و عملکرد شرکت را در حوزه‌ های وسیع یا دقیق ‌تر دنبال می ‌کند.

•    استفاده از فناوری: از آنجایی که اتوماسیون به نگهداری سوابق کمک می کند، مدیر مالی می داند که چگونه از پایگاه های داده و نرم افزار برای ردیابی وجوه و تفسیر مقادیر زیادی از اطلاعات استفاده کند.

ایجاد انطباق

مدیر مالی باید شرکت را بشناسد و تمام مقررات مالی مربوطه را رعایت کند. در ادامه چند مورد از وظایفی که مدیر مالی باید انجام دهد را آورده ایم:

•    مدیریت حقوق و دستمزد: تیم مالی لیست حقوق و دستمزد را ثبت می کند، که ممکن است شامل برخی از مسئولیت های پیگیری زمان در مؤسسات کوچکتر باشد. بسته به اندازه شرکت، مدیر مالی ممکن است اطلاعات حقوق و دستمزد را به کمیسیون فرصت های شغلی برابر گزارش کند.

•    پرونده های مالیاتی: تیم مالی پرونده مالیاتی را برای سازمان تشکیل و مدیریت می کند، از جمله مالیات بر درآمد، مالیات فروش، مالیات اشتغال و مالیات غیر مستقیم.

•    حفظ انطباق با صنعت: علاوه بر هر گونه مقررات و گزارش های عمومی و سالانه، یک مدیر مالی باید هر گونه مقرراتی را که مختص شرکت یا سازمان است نیز پیگیری کند. سازمان‌ های خصوصی که مراقبت‌ های بهداشتی را ارائه می‌ کنند یا با دولت قرارداد می ‌بندند، معمولاً مقررات خاصی برای پیروی دارند.

ایجاد راهکار

تیم مدیریت مالی برای اولویت‌ بندی و پروژه آینده مالی شرکت کار می ‌کند. این فرآیند می ‌تواند شامل موارد زیر باشد:

•    توسعه و تفسیر مدل های مالی: تیم مالی مدل های خاصی را ایجاد می کند تا نشان دهد کسب و کار چگونه می تواند در آینده فعالیت کند. آنها می توانند از این مدل ها برای ارائه به روز رسانی و پیشرفت در شرکت استفاده کنند.

•    ایجاد برنامه های خاص: با در نظر گرفتن مدل ها و گزارش ها، مدیر مالی برنامه هایی را برای مقابله با کسری ها یا هر گونه تفاوت بین پیش بینی ها و هزینه های واقعی ایجاد می کند.

•    تجزیه و تحلیل ریسک: مدیر مالی با تجربه مالی و آگاهی از تاریخچه شرکت، ریسک فعالیت های بالقوه را تجزیه و تحلیل می کند و ممکن است در قیمت گذاری و مذاکره برای قراردادهای جدید شرکت کند.

•    شناسایی فرصت ها: مدیر مالی روندها، معاملات و استانداردهای صنعت را به روز نگه می دارد. با این دانش، امکان شناسایی فرصت‌ های سرمایه ‌گذاری، ادغام ‌ها و خرید‌های احتمالی که ممکن است به شرکت کمک کند، وجود دارد.

حفظ روابط

مؤلفه مدیریتی یک مدیر مالی به مدیریت پرسنل گسترش می یابد. در اینجا برخی از وظایف بین فردی یک مدیر مالی آورده شده است:

•    نظارت بر سایر کارمندان مالی: در شرکت های بزرگ با بخش خدمات مالی، موقعیت های مدیریت مالی شامل نظارت بر سایر متخصصان مالی و حسابداری است.

•    حفظ روابط حرفه ای: مدیریت مالی مستلزم حفظ روابط کاری خوب با دیگران است. این امر شامل هر مدیر اجرایی در شرکت و سایر بخش ‌ها، به‌ ویژه بخش‌ های خرید و تولید می ‌شود، اما به هر شرکت یا مشتری دیگری که سازمان ممکن است با آنها کار کند نیز گسترش می‌ یابد.

اهداف-مدیریت-مالی

سمت‌ های مدیریت مالی

در ادامه با چند شغل در مدیریت مالی آشنا می شوید:

خزانه دار

خزانه دارها جریان نقدی را مدیریت می کنند، صورتحساب ها را تطبیق می دهند، بانک مناسب شرکت را انتخاب و گزارش ایجاد می کنند. در سازمان‌ های کوچکتر، گاهی اوقات یک شخص هر دو سمت خزانه ‌دار و مدیر مالی را اجرا می کند.

مدیر اعتبارات

مدیر اعتبارات، اعتباری که از یک کسب و کار به مشتریانش تعلق می گیرد را دنبال می کند. این موقعیت روابط با مشتریان را حفظ می ‌کند، پرداخت ‌ها را پیگیری و شرایط و قراردادهای اعتباری را حفظ می ‌کند و اغلب گزارش ‌هایی درباره این فعالیت ها تهیه می ‌کند.

مدیر نقدینگی

مدیر نقدینگی مسئول وام ها، پول نقد و سرمایه گذاری های یک سازمان است. آنها همچنین ترازهای پیش بینی شده برای آینده را پیگیری می کنند و اطمینان می دهند که تعادل در محدوده قابل قبول باقی می ماند.

کنترلر

کنترلر برنامه های استراتژیک یک شرکت را برای آینده توسعه می دهد و همچنین ممکن است با داده ها برای ایجاد گزارش ها و توسعه بودجه کار کند.

مدیریت بحران

مدیر بحران، بحران های بالقوه یک سازمان را شناسایی و ارزیابی می کند. آنها واکنش سازمان را  به بحران و مشکلات گذشته بررسی و قراردادهای بالقوه ای را برای جلوگیری از خطرات آتی تنظیم می کنند.

رئیس امور مالی

رئیس امور مالی فردی اجرایی است که بر کلیه فعالیت های مالی و حسابداری در یک تجارت نظارت می کند. آنها معمولاً سومین مقام اجرایی در یک سازمان هستند و به هیئت مدیره و یک مدیر اجرایی بالاتر از خود گزارش می دهند.

اهمیت مدیریت مالی

•    به سازمان ها در برنامه ریزی مالی و کسب سرمایه کمک می کند.

•    کمک به سازمان ها برای استفاده و تخصیص مؤثر سرمایه دریافتی

•    از سازمان ها در اتخاذ تصمیمات مالی حیاتی حمایت می کند.

•    کمک به بهبود سودآوری سازمان ها

•    ارزش کلی سازمان ها را افزایش می دهد.

•    ثبات اقتصادی را فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *